استانها

در نیمه نخست سال جاری: صادرات ۴۶۲ میلیون دلاری کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، توحید آذربد ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از سالن تجاری و دوایر اداری گمرک ارومیه، با اشاره به وضعیت رو به بهبود تجارت خارجی استان اعلام داشت : در شش ماهه نخست امسال صدور ۷۲۰ هزار و ۲۹۴ تن کالا به ارزش ۴۶۲ میلیون دلاراز طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از نظر وزن ۲۶ درصد افزایش و از نظر ارزش ریالی ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت ۱۵۴۰۴۷۵ تن کالا به ارزش ۱۴۹۵ میلیون دلار نیز با مبدا سایر گمرکات کشور از گمرکات آذربایجان‌غربی صادر گردیده است.

وی ادامه داد: در این مدت، ۳۰۲ هزار و ۱۳۳ تن کالا به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن ۹۹ درصد افزایش و از لحاظ ارزش دلاری ۸۹ درصد افزایش دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا از طریق گمرکات استان ترانزیت خارجی شده است، افزود: ارزش دلاری کالاهای ترانزیت شده خارجی از گمرکات استان ۱۹۰۲ میلیون دلار برآورد می شود که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن ۳ درصد کاهش و از نظر دلاری نیز ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آذربد با اشاره به آمار ترانزیت داخلی از گمرکات آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این مدت بیش از۱۰۱ هزار و ۵۴۶ تن با ارزش دلاری ۲۸۷ میلیون دلار ترانزیت داخلی از گمرکات استان صورت گرفته که از نظر وزن ۲۸ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری نیز ۵۵ درصد افزایش داشته‌ است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی درخصوص تردد مسافران ورودی و خروجی از گمرکات استان در این مدت زمان گفت: در نیمه نخست امسال در مجموع ۲۵۰ هزار و ۳۰۴ نفر مسافر از گمرکات استان وارد و خارج شده‌اند که از این تعداد ۱۲۵ هزار و ۹۰ مسافر ورودی و ۱۲۵ هزار و ۲۱۴ مسافر خروجی بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع مسافران ورودی و خروجی در استان نسبت به پارسال ۱۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد، اضافه کرد: میانگین تردد روزانه از گمرکات استان امسال ۳۱۷۲ نفر است که این تعداد نسبت به پارسال ۱۲۰ درصد افزایش داشته است .

استان آذربایجان‌غربی ۹ گمرک و ۵ بازارچه مرزی و ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه دارد.

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا