اقتصاد

جزییات وام ۴۵۰ میلیون تومانی قانون جهش تولید مسکن/ مذاکره با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران

اقبال شاکری در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساخت (BIM) با یادآوری این‌که مطابق قانون بانک‌ها موظف هستند برای ساخت و ساز مسکن (قانون جهش تولید مسکن) سالانه ۲۰ درصد تسهیلات پرداخت کنند، اظهار کرد: برای امسال (۱۴۰۰) این رقم ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که برای سال‌های بعد با توجه به تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبلغ تسهیلات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که بانک مکلف به پرداخت تسهیلات هستند و در صورت عدم همراهی مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد، افزود: متاسفانه بانک‌ها سرکش هستند و به سادگی زیر بار انجام قوانین نمی‌روند. با توجه به همین مسئله به وزیر اقتصاد پیامک زدم که برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن بانک‌ها را سرخط بیاورد.

وی با اعلام این‌که در قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد در پاسخ به پرسش تسنیم درباره سود و دوره بازپرداخت این وام‌ها گفت: سود وام مذکور متغییر و از ۵ تا ۱۲ درصد است. به عبارت دیگر بسته به منطقه‌ای که وام پرداخت می‌شود سود آن نیز متفاوت است و در تهران وام ۴۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصدی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان این‌که دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است، ‌ادامه داد: واحدهای قانون جهش تولید طی دو سال ساخته می شوند و پس از تحویل به متقاضیان واجد شرایط بازپرداخت تسهیلات طی ۱۸ سال آغاز خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ثبت‌نام قانون جهش تولید هفته آینده آغاز می‌شود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که چه تضمینی وجود دارد سازندگان در بازه زمانی ۲ ساله واحدها را تکمیل کنند و اتفاقات مسکن مهر (طولانی شدن روند ساخت) تکرار نمی‌شود، ‌اضافه کرد: به نکته بسیار مهمی اشاره کردید، ‌ وزارت راه و شهرسازی باید برای انی موضوع برنامه‌ریزی کند و در قراردادهای ساخت مسکن تمام مولفه‌ها از جمله ریسک افزایش قیمت و … در نظر گرفته شود.

جزییات وام ۴۵۰ میلیون تومانی قانون جهش تولید مسکن/ مذاکره با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران

شاکری بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن قرار است بنیاد مسکن، ‌ستاد اجرایی، ‌ بنیاد مستضعفان و… ساخت و ساز را انجام دهند که در صورت تاخیر در ساخت واحد استفاده از ابزارهایی مانند دستور جلب سخت تر می‌شود.

وی همچنین از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با ۴ تا ۵ سازنده بززگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان نیز از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحدها استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به برنامه خوب وزارت راه برای ساخت واحدها گفت: بر اساس اعلام وزارت راه در سال اول ساخت ۲ میلیون مسکن و در سال دوم نیز ساخت ۲ میلیون دیگر آغاز می‌شود. به این ترتیب در ۴ سال دولت سیزدهم ۴ میلیون مسکن ساخته می‌شود که می‌تواند تاثیر مناسبی در بازار مسکن داشته باشد.

وی توضیح داد: پیش بینی می کنیم قیمت‌ها مانند قبل رشد نداشته باشد و در حد متعادلی افزایش قیمت مسکن داشته باشیم. ضمن این‌که با ابزارهای دیگر از جمله مالیات بر عایدی سرمایه می‌توانیم بازار مسکن را بیش از پیش کنترل کنیم.

۲۲۳۲۲۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا