بین الملل

بلینکن: فرصت برای احیای برجام رو به پایان است

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در یک کنفرانس مطبوعاتی در «پاریس» در حاشیه نشست «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته با «سرگئی لاوروف» تصریح کرد که بر بازگشت متقابل ایران و آمریکا به تعهدات برجامی تأکید کرده‌اند.

بنا بر گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در پاسخ به سؤالی درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف گفت: «در خصوص تماس تلفنی با وزیر خارجه (روسیه، سرگئی) لاوروف، بله، ما بر برجام تمرکز کردیم و فکر می‌کنم که ایالات متحده و روسیه علاقمند به مشاهده بازگشت متقابل (ایران و آمریکا) به تعهدات برجامی هستند. روسیه یک عضو مهم در این تلاش است و ما درباره اوضاع فعلی (برجام) گفت‌وگو کردیم».

وی در ارتباط با بازگشت متقابل ایران و آمریکا به تعهدات برجامی گفت: «ما درباره تعهد آمریکا به بازگشت به تعهدات برجامی گفت‌وگو کردیم و بر ضرورت تمایل ایران برای انجام اقدام مشابه نیز تأکید کردیم».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر انفعال واشنگتن برای کمک به ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام را نادیده گرفت و اظهارات تکراری خود درباره به پایان رسیدن فرصت برای از سرگیری مذاکرات «وین» را تکرار کرد و گفت: «و من بار دیگر به لاوروف (وزیر خارجه روسیه) تأکید کردم که فرصت برای آن چشم‌انداز و علاقه‌ای که ما به اشتراک گذاشتیم (بازگشت متقابل آمریکا و ایران به تعهدات برجامی) کوتاه‌تر و کوتاهتر می‌شود زیرا همانطور که قبلا نیز گفته‌ام و همانطور که قبلاً درباره آن بحث کردیم، با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ناسازگار با تعهدات برجامی و محدودیت‌های برجام برای چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر است و اورانیوم را تا ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند، ما روز به روز بیشتر به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت مجدد به تعهدات برجامی دیگر مزایای این توافق (برجام) را احیا نمی‌کند بنابراین ما فرصت مقایسه وضع موجود با وضعیتی که امیدواریم به آن برسیم را داشتیم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با لاوروف در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز (چهارشنبه) با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کردم و درباره اهمیت بازگشت سریع به پایبندی متقابل ایران و آمریکا به برجام توافق کردیم. ما همچنان به تعامل با روسیه برای پیشبرد منافع آمریکا توافق کردیم».

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا