فناوری اطلاعات

اثربخشی ۷۴ درصدی واکسن کرونای آسترازنکا در فاز سوم آزمایش بالینی در آمریکا

طبق نتایج فاز سوم آزمایش بالینی در ایالات متحده، واکسن کرونای آسترازنکا در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ با علائم کارایی برابر ۷۴ درصد دارد که این اثربخشی در افراد بالای ۶۵ سال به ۸۳.۵ درصد می‌رسد.

اثربخشی کلی ۷۴ درصدی کمتر از ۷۹ درصدی است که این کمپانی در ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرد، البته همان اثربخشی هم پس از مدتی به ۷۶ درصد کاهش پیدا کرد چرا که برخی مقامات بهداشتی کارایی آن را مبتنی بر اطلاعات قدیمی اعلام کردند.

در جدیدترین آزمایش‌ بالینی، داده‌های ۲۶ هزار داوطلب در ایالات متحده، شیلی و پرو مورد بررسی قرار گرفته. این افراد دو دوز از واکسن کرونای آسترازنکا را در فاصله تقریبا یک ماه دریافت کردند و نتیجه پژوهش محققان در ژورنال «New England Journal of Medicine» منتشر شده است.

در میان ۱۷,۶۰۰ داوطلبی که واکسن دریافت کرده بودند، عوارض شدیدی گزارش نشده در حالی که ۸ نفر از میان گروهی که دارونما دریافت کردند، عوارض و علائم شدید گزارش کردند. علاوه بر این، ۲ نفر از گروه دریافت‌کننده دارونما جانشان را از دست دادند اما مرگی در میان دریافت‌کنندگان واکسن گزارش نشد. در این پژوهش همچنین موردی مبنی بر ایجاد لخته خونی نادر اما خطرناک «ترومبوز» هم وجود نداشته است.

واکسن کرونای آسترازنکا

آسترازنکا در اواخر ژوئیه اعلام کرد که بجای مجوز استفاده اضطراری، به دنبال دریافت مجوز کامل از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است. این کمپانی هنوز امیدوار به دریافت این مجوز است.

آسترازنکا همچنین روی دوز سوم یا تقویتی واکسن کرونا هم کار می‌کند و می‌خواهد آن را برای افرادی که دو دوز واکسن این کمپانی یا واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA یعنی فایزر/بیون‌تک و مدرنا را دریافت کرده‌اند، توسعه دهد.

واکسن کرونای آسترازنکا که «Vaxzevria» نام دارد، در بیش از ۱۷۰ کشور از جمله ایران به مردم تزریق می‌شود، اما هنوز در ایالات متحده آمریکا مجوز دریافت نکرده. حتی اگر آسترازنکا موفق به کسب تاییدیه شود، احتمالا استفاده چندانی از آن نخواهد شد. با این وجود، می‌تواند باعث آرامش خاطر بیشتر افراد در کشورهای مختلف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا