فناوری اطلاعات

عضو اتحادیه لوازم خانگی: تولیدکنندگان داخلی، ممنوعیت واردات کالا را به چشم رانت نبینند

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی باور دارد موضوع ممنوعیت واردات کالای لوازم خانگی می‌تواند دو نتیجه در پی داشته باشد؛ اگر به درستی از آن استفاده شود منجر به پیشرفت این صنعت در کشور خواهد شد و اگر به چشم رانت به آن نگاه شود، در صنعت لوازم خانگی شاهد افت شدیدی خواهیم بود.

«حسین شهرستانی» در گفتگو با دیجیاتو از عواقبی که بازار لوازم خانگی پس از ممنوعیت کالای خارجی به آن دچار می‌شود گفت و در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین بازار لوازم خانگی هستند یا خیر اعلام کرد که در برخی کالاها امکان صادرات هم وجود دارد: «در برخی از این اقلام از نظر کمی و کیفی قادر به تامین بازار هستیم و حتی می‌توانیم صادر کنیم. وسایلی مثل بخاری گازی، اجاق گاز و لباسشویی دوقلو و آبگرم‌کن گازی. در برخی اقلام نیز قطعا کمبود داریم و از نظر تنوع و کمی و تعدادی شاید بازار را نتوانند به صورت کامل تامین کنند. مثل لوازم کوچک برقی آشپزخانه که البته تولیداتی در داخل وجود دارد اما تنوع و تعدادش کم است.»

شهرستانی باور دارد سرنوشت لوازم خانگی با ایجاد این محدودیت‌ها کاملا بستگی به رویکرد تولیدکنندگان دارد که چطور به این محدودیت‌ها نگاه کنند و چه استفاده‌ای از این فرصت به وجود آمده بکنند: «اگر از این فرصت که برایشان به وجود آمده بتوانند در دراز مدت استفاده کنند با فراغ خاطر سرمایه‌گذاری کنند و تحقیق و توسعه ایجاد کنند و برندسازی کنند بازار خوبی در آینده خواهیم داشت و صنعت لوازم خانگی در ایران پیشرفت خواهد کرد.»

به گفته شهرستانی اما اگر به این فرصت به چشم یک رانت بزرگ نگاه شود و تولیدکنندگان فکر کنند با این اوصاف دیگر رقیبی در بازار نیست و کالاهای خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا ندهند و درجا بزنند، کاملا ماجرا عوض می‌شود: «مبادا این موضوع شبیه به انحصار در صنعت خودرو کنند و همان بلا سر مردم بیاید. بازار لوازم خانگی نباید همان مسیر اشتباه را طی کند و فعالین این حوزه باید به این درک برسند.»

او به اعتمادی که سیاستگذار به تولیدکنندگان شده اشاره می‌کند و می‌گوید با این اعتماد، دولت و حاکمیت کاری کرده که توپ در زمین آنها باشد و در قبال این موضوع، آنها نیز باید پاسخگوی اعتماد سیاستگذاران باشند و بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

شهرستانی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان از این فرصت طلایی که به آنها داده شده بتوانند به بهترین شکل استفاده کنند: «چرا که لوازم خانگی مانند بازار خودرو نیست که بتوان همیشه کنترل کرد و نظارت بر این بازار بسیار هزینه ساز است و امید می‌رود تا تولیدکنندگان در این فرصت بتوانند بازار را به طور کامل تعیین کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا