فناوری اطلاعات

گوگل می‌خواهد از سال ۲۰۲۳ از تراشه‌های اختصاصی در کروم‌بوک‌ها استفاده کند

گوگل که با معرفی تراشه تنسور برای گوشی‌های سری پیکسل ۶ به تازگی وارد این بخش از بازار شده، ظاهرا برنامه‌های بلندمدتی برای آن دارد چرا که طبق گزارشی جدید، به دنبال استفاده از چیپ‌های اختصاصی در کروم‌بوک‌های خودش است.

طبق گزارش جدید «Nikkei Asia»، گوگل می‌خواهد از سال ۲۰۲۳ کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های تولیدی‌اش را به پردازنده‌های اختصاصی خودش مجهز کند. با این کار گوگل می‌تواند هماهنگی بهتری میان نرم افزار و سخت افزار ایجاد کند، درست مانند کاری که اپل انجام می‌دهد.

CPU مغز کامپیوتر به حساب می‌آید و تمام وظایف اصلی آن را انجام می‌دهد. گوگل در کروم‌بوک‌هایش از پردازنده‌های شرکت‌های دیگر مانند اینتل یا AMD استفاده می‌کند. گفته می‌شود تراشه‌های جدید این غول دنیای فناوری مبتنی بر بلوپرینت‌ها یا نقشه‌های ساخت Arm خواهند بود؛ شرکت بریتانیایی که فعلا تحت مالکیت غول ژاپنی سافت‌بانک قرار دارد و معماری‌اش در نزدیک به ۹۰ درصد گوشی‌های هوشمند جهان استفاده می‌شود.

چند هفته پیش گوگل همزمان با انتشار تصاویر گوشی‌های سری پیکسل ۶، به استفاده از تراشه اختصاصی‌اش به نام تنسور در این محصولات خبر داد. با وجود چنین موضوعی، هنوز نمی‌دانیم این چیپ چه ویژگی‌هایی دارد، توسط چه شرکتی تولید می‌شود و اینکه در برابر رقبایش مانند اسنپدراگون ۸۸۸، اگزینوس ۲۱۰۰ و البته اپل A14 Bionic چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد.

با ورود گوگل به بازار پردازنده‌های مخصوص کروم‌بوک‌ها، رقابت در بازار تراشه‌ها سنگین‌تر از گذشته می‌شود. اپل با معرفی چیپ M1 تصمیم به مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت تراشه‌های اختصاصی‌اش گرفت. حالا ظاهرا گوگل هم می‌خواهد در چنین مسیری گام بردارد.

رویکرد احتمالی گوگل می‌تواند وضعیت را برای اینتل در بازار لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها بدتر کند، با این حال این شرکت با برنامه‌های گسترده‌ای که دارد و همچنین حرکت به سمت پردازنده‌های هیبریدی، می‌خواهد تا ۵ سال آینده دوباره رهبری بازار تراشه را بدست بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا