جامعه

کوید۱۹ در افراد مبتلا به اختلال‌های ذهنی چه تاثیری دارد؟

نادیا زکالوند: محققان دانشگاه اکس-مارسی (Aix-Marseille University) فرانسه در بررسی‌های خود دریافتند، افراد مبتلا به بیماری‌های ذهنی، مثل آلزایمر ۱,۸ برابر بیش از افراد دیگر احتمال دارد هنگام ابتلا به کوید۱۹ جان خود را از دست بدهند. البته این خطر در افراد مبتلا به شیزوفرنی و اختلال دوقطبی ۲,۳ برابر بیشتر می‌شود.

محققان می‌گویند، نتایج بررسی آنها نشان می‌دهد که این بیماران باید هر چه سریع‌تر در برابر کوید۱۹ واکسینه شوند.

اگرچه تاکنون دانشمندان دریافته‌اند، زوال عقل و دیگر بیماری‌های عصب‌شناختی می‌توانند بیماری کرونا را در فرد مبتلا به این اختلال‌های ذهنی شدت بخشند، آنها هنوز در حال بررسی چگونگی تداخل بیماری کوید۱۹ با اختلال‌های ذهنی هستند.

اختلال‌های ذهنی از موارد شدید مانند شیزوفرنی و اختلال دوقطبی تا انواع رایج‌تر آن مانند اضطراب و افسردگی متغیر است.

اختلال‌های اضطرابی حدود ۴۰ میلیون نفر (۱۸درصد) مردم آمریکا را به‌ خود گرفتار کرده است. در واقع افرادی که به این بیماری‌های ذهنی مبتلا می‌شوند، ممکن است گرفتار مشکلات جسمی دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی یا اعتیاد هم شوند. این بیماری‌ها خطر مرگ ناشی از کوید۱۹ را افزایش می‌دهند. مثلا بنابر تحقیقی که اخیرا منتشر شده، افرادی که به دیابت نوع۲ و چربی خون بالا مبتلا هستند، نه‌تنها در خطر شدت بیماری کرونا در حدی که در بیمارستان بستری شوند هستند، بلکه احتمال دارد بیشتر از دیگران به کرونا مبتلا شوند.

 کوید۱۹ در افراد مبتلا به اختلال‌های ذهنی چه تاثیری دارد؟

علاوه‌بر موارد فوق بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی احتمالا به مراکز بهداشتی و منابع اقتصادی-اجتماعی دسترسی کمتری دارند. این وضعیت عوارض ابتلا به کوید۱۹ را در این افراد به شدت افزایش می‌دهد. درضمن افراد مبتلا به بیماری‌های ذهنی و روانی مجبور به مصرف داروهای روانپزشکی هستند و بیشتر این داروها موجب اختلال‌های ایمنی در این افراد می‌شوند که در نهایت آنها را در برابر کوید۱۹ ضعیف‌تر می‌کنند.

بررسی‌های گذشته محققان نشان داده بود که اختلال‌های ذهنی شدید می‌توانند خطر مرگ ناشی از ابتلا به کوید۱۹ را افزایش دهند. اما در مورد آن دسته از بیماری‌های ذهنی که از شدت کمی برخوردارند، اطلاعات کافی در دست نبود و اکنون محققان دانشگاه اکس-مارسی فرانسه و موسسه‌های فرانسوی دیگر با همکاری محققانی از کره جنوبی توانستند به نتایج خوبی که البته در نشریه روانشناسی جاما (JAMA) هم منتشر شده است، دست یابند.

این محققان بررسی‌های خود را با روش فراتحلیل درباره تداخل بیماری‌های مختلف با کرونا و عوارض آن انجام دادند. در این روش آنها نتایج یکسری از مقالاتی را که در تمامی آنها شدت ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به بیماری‌های ذهنی بررسی شده بود، مطالعه کردند. این مقالات حاصل ۱۶ تحقیق بود که ۷ مورد آن در آمریکا، ۳ مورد در کره جنوبی و دو مورد دیگر در فرانسه انجام شده بود.

در این ۱۶ تحقیق، پرونده پزشکی بیش از ۱۹هزار بیمار –البته به‌صورت ناشناس- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. محققان فرانسوی نتایج هر کدام از تحقیق‌ها را جداگانه بررسی کردند و تفاوت‌های کلی مرگ‌ومیر ناشی از کوید۱۹ را بین بیمارانی که به اختلال‌های ذهنی مبتلا بودند و همچنین افرادی که چنین اختلال‌هایی نداشتند را تعیین کردند.

محققان به‌طور کلی دریافتند، آن دسته از بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی ملایم در مقایسه با افراد دیگر، ۱,۷۵ برابر احتمال دارد در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهند که این مقدار در افراد مبتلا به نوع شدید اختلال‌های ذهنی مانند شیزوفرنی و اختلال دوقطبی به ۲,۲۶ برابر بیشتر از افراد سالم از نظر ذهن و روان می‌رسد.

 کوید۱۹ در افراد مبتلا به اختلال‌های ذهنی چه تاثیری دارد؟

در بررسی بیماران مبتلا به شیزوفرنی و اختلال دوقطبی مشخص شده که مقدار پروتئین‌های سیتوکین در مایع مغزی-نخاعی این افراد دستخوش تغییر شده و در حد طبیعی نیست. سلول‌های ایمنی بدن هنگام مواجه با یک عامل بیماری‌زا و واکنش در برابر آن، پروتئین‌های سیتوکین تولید می‌کنند. به همین دلیل این بیماران در برابر عوامل بیماری‌زا مانند ویروس کرونا حساس و مستعد ابتلا هستند.

به عبارت دیگر اختلال‌های ذهنی خطر مرگ ناشی از کرونا را بیش از ۲ برابر می‌کند.

افراد مبتلا به اختلال‌های ذهنی شدید به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند کمتر می‌توانند در برابر عفونت‌های ویروسی دوام آورده و جان سالم به‌در ببرند.

خطر مرگ در آن دسته از بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی که چاقی مفرط دارند یا مسن هستند حتی بیشتر هم می‌شود.

محققان می‌گویند، علاوه‌بر مشکلات جسمی دیگری که بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی دارند، مشکلاتی چون اعتیاد به مواد مخدر و الکل، عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و دیگر معضلات اقتصادی و اجتماعی، آنها را در خطر بیشتر مرگ ناشی از ابتلا به کرونا قرار می‌دهد.

البته به دلیل اینکه اثر اختلال‌های ذهنی مختلف در افزایش خطر مرگ ناشی از کرونا جداگانه بررسی نشده بود و اطلاعاتی در این خصوص در این ۱۶ مقاله وجود نداشت، محققان در بررسی‌های فراتحلیلی خود در این مورد نتوانستند اظهارنظری داشته باشند.

بنابراین این محققان در نظر دارند اختلال‌های ذهنی را جداگانه بررسی کنند تا متوجه شوند، مثلا صرفا افسردگی شدید می‌تواند بیمار را در خطر بیشتر مرگ ناشی از کرونا قرار دهد یا خیر.

این محققان همچنین می‌گویند، در مورد اینکه آیا باید بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی را بیش از بیماران دیگر تحت مراقبت‌های شدید بیمارستانی قرار داد یا خیر باید بیشتر تحقیق کنند.

با تمام این احوال محققان دانشگاه اکس-مارسی می‌گویند، بیماران مبتلا به اختلال‌های ذهنی باید در اولویت‌های پیشگیری از کوید۱۹ قرار بگیرند تا از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آنها کاسته شود. از این روش‌های پیشگیری می‌توان به واکسیناسیون، درمان کرونا در بیمارستان و آموزش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در مراقبت از این افراد اشاره کرد.

منبع:dailymail

۴۷۴۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا