بین الملل

پنجشیر سقوط کرد؟/احمد مسعود کجاست؟/پهپادهای پاکستان به کمک طالبان آمدند

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته حوالی ظهر خبر رسید که مقاومت نیروهای طالبان را در دره پنجشیر به محاصره دراورده است اما حوالی شب و نزدیک بامداد به یکباره ورق برگشت و خبر از کشته شدن فهیم دشتی و سقوط پنجشیر رسید.

با کشته شدن فهیم دشتی،‌ سخنگوی جبهه مقاومت ملی در دره پنجشیر افغانستان و ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان،نیروهای مقاومت پنجشیر نیز به طالبان درخواست آتش‌بس دادند این در حالی است که اخبار امروز خبر از سقوط پنجشیر می دهد.

آخرین پایگاه مقاومت ملی افغانستان در شرایط دشواری بسر می برد و طالبان مدعی شده اند که به بخش‌های مرکز این استان وارد شده‌اند اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده اند.

انتشار خبر کشته شدن "فهیم دشتی" از فعالان شناخته شده رسانه‌ای و از یاران احمدشاه مسعود همراه با ژنرال «ودود زره» خواهرزاده شیر پنجشیر برای دفاع از این استان واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

گزارش‌ها از استان پنجشیر حاکی از آن است که جنگ در اطراف بازارک مرکز این استان ادامه دارد و دو طرف ادعاهای ضدو نقیض از وضعیت در این استان دارند.

این در حالی است که خبرگزاری فارس بامداد امروز به نقل از یک کانال تلگرامی طالبان مدعی شد:دفتر «امر الله صالح» معاون رئیس جمهور سابق افغانستان به پایگاه خبری الشرق خبر داد که «احمد مسعود» فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر در جایی امن در داخل پنجشیر قرار دارد.

بر اساس ادعای این پایگاه خبری، طالبان سیطره بر مرکز ولایت پنجشیر را کامل کرده و امرالله صالح نیز به تاجیکستان گریخته است.

>>> بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت احمد مسعود در پی پیشروی‌های طالبان در پنجشیر/ا امرالله صالح فرار کرد

پنجشیر چه شد؟

فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران باسابقه در افغانستان بود.

او پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضد طالبان شد و تا دقایقی پیش از کشته شدن در باره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع‌رسانی‌ می‌کرد.

همزمان نیروهای مقاومت در دره پنجشیر، تنها منطقه‌ای از افغانستان که در کنترل نیروهای طالبان نیست پس از گزارش‌هایی از تلفات سنگین در پایان هفته در بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس شدند.

جبهه مقاومت ملی یکشنبه شب اعلام کرد به طالبان «پیشنهاد داده است که عملیات نظامی خود را در پنجشیر متوقف کند… و نیروهای خود را خارج کند.» این گروه شبه‌ نظامی تاکید کرد که در مقابل، آن‌ها از نیروهای خود می‌خواهند که از هر گونه اقدام نظامی خودداری کنند.

طالبان روز یکشنبه گفت که چندین ولسوالی در پنجشیر را در کنترل خود درآورده است با این حال حامیان جبهه مقاومت ملی در شبکه‌های اجتماعی این ادعا را تکذیب کرده و گفتند که نیروهای طالبان به مناطق کوهستانی عقب نشینی کرده‌اند.

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری «با وفا و با وقار» خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید.»

>>> بیشتر بخوانید:
ادعای طالبان: بر مرکز پنجشیر مسلط شدیم
فهیم دشتی جان باخت/ واکنش احمد مسعود

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

بر اساس آخرین خبرهای تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

درخواست آتش‌بس

احمد مسعود پیش از تحولات روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

در این بیانیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می‌باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای کرام لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

پنجشیر یک پایگاه قدیمی مقاومت از سالیان دور است. این دره که محصور در خشکی است و دسترسی به آن دشوار است، در قلب‌ کوه‌های هندوکش قرار دارد و انتهای جنوبی آن در حدود ۸۰ کیلومتری پایتخت افغانستان است.

>>> بیشتر بخوانید:
اعلام آمادگی احمد مسعود برای مذاکره با طالبان
اولین واکنش طالبان به پیشنهاد احمد مسعود برای مذاکره

گزارش‌ها از استان پنجشیر حاکی از آن است که جنگ در اطراف بازارک مرکز این استان ادامه دارد و دو طرف ادعاهای ضدو نقیض از وضعیت در این استان دارند.

گروه طالبان مدعی شده اند که وارد بخش‌های از بازارک شده اند اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده اند.

"علی میثم نظری "یکی از سخنگویان جبهه مقاومت در تماس با رسانه‌ها مدعی شده است که افراد طالبان در جاده‌های پنجشیر حضور دارند اما ادعای آنها مبنی بر وارد شدن به بازارک نادرست است.

وی افزود: در شمال پنجشیر گروه طالبان زمین گیر شده اند و افراد این گروه که از مسیر شمال وارد پنجشیر شده بودند، در حال تسلیم شدن هستند.

به گفته وی ،طالبان از طرف جنوب این استان پیشروی های داشته است.

نظری در حالی این خبر را تکذیب می کند که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتر خود نوشت: "آخرین سنگر مزدوران دشمن، استان پنجشیر، به طور کامل تسخیر شد … آخرین تلاش‌ها برای تأمین امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داد و استان پنجشیر تحت کنترل کامل امارت اسلامی قرار گرفت."

وی نوشته است: به یاری خداوند بزرگ و حمایت گسترده ملت آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به طور کامل فتح و در کنترل امارات اسلامی در آمد. در پنجشیر تعدادی از افراد یاغی سرکوب شدند، عده‌ای فرار کردند و مردم مظلوم و با عزت پنجشیر از شر و گروگان‌گیری آنها نجات یافتند.

مجاهد تاکید کرده است: به مردم شریف پنجشیر اطمینان کامل می‌دهیم که با آنها هیچ گونه برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد. همه برادران ما هستند و برای یک کشور و یک هدف مشترک خدمت خواهیم کرد.

سخنگوی طالبان تصریح کرده است: با این فتح و تلاش‌های اخیر کشور ما کاملا از گرداب جنگ بیرون آمد و مردم ما در فضای آزادی، استقلال و آبادی زندگی آرام و خرسندی خواهند داشت. ان‌شاءالله تعالی.

>>> بیشتر بخوانید:
طالبان مدعی تصرف کامل پنجشیر شد

پنجشیر در تنهایی سقوط کرد/احمد مسعود کجاست؟/پهپادهای پاکستان به کمک طالبان آمدند/دشتی خاک خورد اما خاک نفروخت/امکان نسل‌کشی مردم پنجشیر

واکنش‌ها به کشته شدن فهیم دشتی

اما خبر کشته شدن فهیم دشتی از نیمه‌های شب گذشته درفضای مجازی منتشر شد و بامداد امروز دوشنبه احمدمسعود تائید کرد که فهیم دشتی یک چشم اش در حمله بر قهرمان ملی احمدشاه مسعود آسیب دیده بود اما جان‌اش را امشب برای مردم افغانستان از دست داد.

احمد مسعود گفته است که اگر طالبان به حملات خود به پنجشیر پایان دهد و آتش بس را بپذیرد حاضر است از طریق گفت وگو موضوع را حل کند اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان این پیشنهاد را رد کرده و گفته است که دیگر فرصت گفت و گو از دست رفته است.

«فهیم دشتی» خواهرزاده عبدالله عبدالله و از مبارزان و فعالان رسانه‌ای و آزادی بیان و سخنگوی جبهه مقاومت ملی پنجشیر بود که در نتیجه حملات گسترده شب گذشته گروه طالبان در این استان همراه با ژنرال ودود زره خواهر زاده احمدشاه مسعود در یک نبرد سنگین با طالبان کشته شدند.

شماری زیادی از مردم مدعی شده اند که شب گذشته هواپیماهای بدون سرنشین پاکستانی با راکت های هدایت شده مواضع مهم جبهه مقاومت در پنجشیر را هدف حملات هوایی قرار داده اند و فهیم دشتی در یکی از این حملات جان باخته است.

«ضیاآریانژاد» نماینده استان سمنگان در مجلس سابق افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که پهپادهای پاکستانی با استفاده از بمب‌های هدایت شده پنجشیر را بمباران کرده است.

اما خبر کشته شدن فهیم دشتی واکنش‌های زیادی در بین مردم افغانستان داشته است.

ژنرال "دولت وزیری "سخنگوی سابق وزارت دفاع این کشور که از پشتونهای افغانستان است در فیسبوک خود نوشته است که فهیم دشتی و ژنرال ودود زره نمونه‌های صداقت، اخلاق و جوانمردی بودند.

وزیری نوشته است که افغانها را به نام تاجیک و پشتون به جان هم انداخته و می کشند.

"امیدمیثم "سخنگوی سابق دولت افغانستان هم نوشته است که فهیم دشتی قلم بدست شهیر و سنگردار دلاور بود و او در مقابل دشمن با قامت رسا ایستاد و جاودانه شد.

"رنگین دادفر اسپنتا "مشاور سابق امنیت ملی افغانستان هم نوشته است که فهیم دشتی رونامه نگار و سخنگوی جبهه مقاومت مردمی در مصاف با طالبان جان باخت.

وی افزوده است که دشتی چند سال پیش خطاب به من نوشته بود که مبارزه ادامه دارد وبرسر قولش ایستاد و با قامت استوار در جنگ عدالت طلبانه و دفاعی جانش را در راه مهین و آزادی فدا کرد.

"محمودصیقل" نماینده سابق افغانستان در سازمان ملل متحد هم نوشته است که شهادت "فهیم دشتی" و ژنرال ودود درخت آزادی و حریت را آبیاری خواهد کرد و چهره مبارزه و پیکار برای ارزش هی متعالی را رنگین تر خواهد ساخت.

"هارون معترف" نوشته است که فهیم دشتی الگوی پای مردی و ناب ترین رهرو احمدشاه مسعود قهرمان ملی بود و خون وی گل های آزادی را آبیاری می کند و خون شما را بی پاسخ نمی گذاریم.

مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان نوشته است که همه یزیدیان بر کربلای پنجشیر حمله کردند، شهید شویم و یا بمانیم، خون ما برای نابودی و نفرین ابدی یزیدیان کافی است.

وی گفته است که هواپیماهای بدون سرنشین پاکستان مواضع و منازل مردم را در پنجشیر بشدت بمباران می کند.

بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان هم نوشته است که فهیم دشتی خاک خورد اما خاک نفروخت.

عبدالطیف پدرام هم نوشته است که فهیم دشتی و ژنرال عبدالودود زره شهدای راه آزادی در پنجشیر هستند.

تصاویری فهیم دشتی بصورت گسترده جایگزین تصاویر فسیبوکی افراد شناخته شده و جوانان افغانستان شده و همه از وی بعنوان قهرمان که گفتار و عمل اش یکسان بود، نام برده اند.

شماری دیگری هم نوشته اند که پنجشیر با خطر نسل کشی مواجه است و طالبان تلاش دارد با جنگ مردم این سرزمین را نابود سازند.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا