جامعه

واکسن آنفلوآنزا با واکسن کرونا تداخل دارد؟

علیرضا جانبخش امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان، اظهار داشت: با وجود اینکه در حال حاضر تعداد موارد بستری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته، اما کمانکان در پیک کرونا هستیم هنوز بیماران بدحال و موارد مرگ و میر بالا است.

وی ادامه داد: شدت بیماری به همان شکل قبلی است، سرعت و شیوع آن هنوز بالاست و درگیری‌ها به صورت خانوادگی است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: مردم اغلب در اوایل پاییز با تغییر آب و هوا علی‌رغم اینکه رعایت می‌کنند با بیماران تنفسی با علائم شدید سرماخوردگی مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، با شروع فصل سرما بیماری آنفولانزا هم شیوع پیدا می‌کند، اگر چنانچه بیماری آنفولانزا و کرونا همزمان ایجاد شود آمار مرگ و میر بالا می‌رود در حالیکه که اگر واکسیناسیون برای هر دو بیماری انجام شود شدت بیماری کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افراد پرخطر (افراد بالای ۶۵ سال، بیمارانی زمینه‌ای، سرطانی و…) واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

جانبخش در پاسخ به نگرانی از همزمانی واکسن کرونا و آنفولانزا، گفت: شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تداخل واکسن آنفلوانزا با واکسن کرونا بیان شده که صحت علمی ندارد، هیچ محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا پس از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد در صورت تمایل به فاصله ۱۵ روز از یکدیگر تزریق شود، گروه‌های پرخطر باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی کرمانشاه را جزء استان‌های پیشرو در زمینه واکسیناسیون معرفی کرد و افزود: برخی از افراد پس از تزریق نوبت اول و یا حتی نوبت دوم به کرونا مبتلا شده‌اند که همین سبب دلسرد شدن برخی از تزریق واکسن شده در این خصوص باید گفت، همزمانی واکسیناسیون با اوج پیک پنجم را داشتیم و تعداد مبتلایان زیاد و به صورت خانوادگی بود و همین همزمانی سبب واهمه و ترس از زدن واکسن شده است.

جانبخش گفت: برخی به‌ ویژه قشر جوان اعتقادی به واکسن به خاطر شایعات عوارض آن ندارند، تزریق واکسن ضرورت دارد اگر پوشش واکسیناسیون به ۷۰ درصد برسد چرخش ویروس کمتر می‌شود و میزان مصونیت‌زایی افزایش می‌یابد.

۴۷۲۳۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا