اقتصاد

هشدار نسبت به شکل‌گیری موج جدید مهاجرت/سیاست‌های دولت برای پوشش کسری بودجه معلوم نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حمید حسینی، کارشناس اقتصاد در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " چرا بازار ارز، طلا و بورس این روزها نوسان دارد؟ " برگزار شد؛ گفت: یک اتفاق نادری که در ایران افتاده این است که توده مردم با مفاهیم اقتصادی آشنا هستند و این موضوع در کمتر کشوری در دنیا دیده میشود و دلیل این موضوع حاشیه هایی هست که در این چند ساله برای اقتصاد ایجاد شده است و لذا کار برای دولت بسیار سخت است چرا که مردم اثرات کوچکترین تصمیم های دولت را پیش بینی می‌کنند و مدام بر اساس پیش بینی های خود از شرایط آینده تصمیم گیری میکنند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی نگران کننده درباره سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت

تصمیم مهم بانک مرکزی برای مهار تورم

وی در ادامه افزود: وقتی که مردم حساب می‌کنند که از اول انقلاب تا الان دلار ۴۰۰۰ برابر شده است ولی نقدینگی ۷۰۰۰ برابر شده است متوجه میشوند که قیمت ارز هنوز هم جای افزایش دارد؛ رابطه نقدینگی و تورم یک رابطه مستقیم است و قطعا این پیش بینی درست است و لذا مردم به سراغ بازار های ارز، مسکن و بازار های مشابه می روند که می دانند در آینده افزایش قیمت خواهند داشت.

حسینی در ادامه گفت: روند بازار در این روزها متاثر از ارز است؛ به عنوان مثال در بازار طلا، طلا جهانی تغییراتی نداشته است اما مردم پیش‌بینی میکنند که ممکن است قیمت ارز افزایش پیدا کند که همین امر منجر به گرانی طلا خواهد شد. در این شرایط به سمت خرید طلا می روند .

وی در توضیح این مطلب ادامه داد:روند بازار سهام هم به همین صورت است چرا که به محض اینکه قیمت ارز افزایش پیدا کند سهام نیز وضعیت بهتری خواهد داشت ، آفت این شرایط اینجاست که با کاهش قیمت ارز بورس دچار سکسکه می شود.

حمید حسینی

بحران در فروش نفت

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر ما میدانیم که درآمدهای نفتی دولت به شدت دچار مشکل شده است و برای فروش نفت چیزی حدود دو میلیون و سیصد هزار بشکه پیش بینی کرده بودیم و حداقل سیصد و نود و پنج هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم و در بودجه امسال یعنی در پنج ماه صد و پنجاه هزار میلیارد باید درآمد داشته باشیم و این چشم اندازها در حالی مطرح می شود که کل درآمد ما بیست و سه هزار میلیارد تومان بوده است.

حسینی در ادامه گفت: از طرف دیگر قرار بود دولت اوراق بدهی‌ای به ارزش چهارصد و سی و هفت هزار میلیارد تومان بفروشد که در پنج ماه باید ۱۶۲ هزار میلیارد تومان فروخته می شد اما در گزارش منتشر شده اعلام شده است که حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان فروخته شده است.

وی در ادامه افزود: از طرفی دیگر عدم تحقق درآمدهای گمرکی و مالیاتی پیش بینی شده در کنار افزایش تقاضا برای مهاجرت از ایران همگی فشارها بر بازارهای پولی و مالی را افزایش می دهد. به گفته وی سیاست‌های ولت اما برای پوشش کسری بودجه هنوز مشخص نیست از این رو نمی‌توان به سادگی درباره اینده بازارها صحبت کرد و نوسان این بازارها نیز ناشی از همین تردید است.

حسینی در ادامه گفت: گزارشی که سایت دیوار در خصوص فروش لوازم خانگی دست دوم منتشر کرده بود نشان میداد که سی میلیون قطعه لوازم خانگی دست دوم برای فروش در سایت دیوار گذاشته شده است یعنی ۶ میلیون خانوار لوازم خانگی خود را می فروشند که بخشی از این افراد میخواهند از شهرهای بزرگ خارج شوند و بخشی هم میخواهند مهاجرت کنند.

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا