فناوری اطلاعات

مرکز ایسپا: نزدیک به ۸۰ درصد ایرانیان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ضروری می‌دانند

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که ۷۸.۸درصد از مردم ایران، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را لازم و ضروری دانسته و نیمی از آن‌ها معتقدند که این رسانه‌ها باعث تقویت روابط اجتماعی شده‌اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه این نظرسنجی، عدم نگرانی بسیاری از افراد نسبت به فاش شدن اطلاعات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی است.

مرکز افکارسنجی ایسپا در ماه گذشته به بررسی نگرش افراد درباره رسانه‌های اجتماعی پرداخته که طبق آن، ۷۸.۸ درصد از پاسخگویان با جمله «این روزها استفاده از رسانه‌های اجتماعی لازم و ضروری است» موافق و ۱۳.۴ درصد مخالف‌ بوده‌اند.

همچنین ۵۷ درصد از پاسخگویان با این جمله که «دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی، جای بهتری است» مخالف و ۳۲.۲ درصد موافق آن بوده‌اند. ۵۸ درصد از پاسخ‌گویان نیز اعتقاد داشتند که شبکه‌های اجتماعی باعث تقویت روابط اجتماعی شده‌ و ۲۷.۳درصد نیز با این موضوع مخالف بودند.

کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی

بخش دیگری از این نظرسنجی به کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی اختصاص داشته که طبق آن، ۱۹.۸درصد پاسخگویان (معادل ۱۴.۵ درصد کل نمونه) اعلام کردند که «از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد دارند» و در مقابل ۸۰.۲ درصد گفته‌اند درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی ندارند.

نتایج حاکی از آن است که کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت بوده و مردان بیش از زنان از طریق شبکه‌های اجتماعی به کسب درآمد مشغول هستند.

۵۵درصد از افرادی که کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، خود یا خانواده‌شان از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام اقدام به خرید کالا یا خدمات کرده‌اند. بنا به اظهارات پاسخگویان، این موضوع در میان خانم‌ها رواج بیشتری دارد.

عدم توجه ایرانیان به افشای حریم خصوصی

آن طور که نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد، ۴۴.۸ درصد از افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی، اصلا نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در این پلتفرم‌ها نیستند و حدود ۳۱.۶ درصد از پاسخ‌گویان به میزان زیاد یا کاملا در این خصوص احساس نگرانی می‌کنند. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کامل و زیاد کرده‌اند.

نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی بر حسب نوع پلتفرم مورد استفاده (داخلی و خارجی) متفاوت است. در حالی که ۵۳.۶ درصد از کسانی که فقط از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند اصلا نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در این رسانه‌ها نیستند، این آمار برای آن دسته از افرادی که فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند در حدود ۴۸.۹درصد است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با برخی از مسائل روز کشور در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه، نظرسنجی‌ پیرامون نگرش شهروندان درخصوص رسانه‌های اجتماعی در مقیاس ملی به انجام رسانده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

۵۰.۴ درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و ۴۹.۶ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. و نیمی از آن‌ها در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال قرار دارند.

لازم به ذکر است ایسپا پیش از این گزارشی درباره میزان استفاده کاربران ایرانی از رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی منتشر ساخته بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا