فناوری اطلاعات

قیمت پردازنده‌های Alder Lake اینتل افشا شد

اینتل با پردازنده‌های Alder Lake به سراغ معماری هیبریدی می‌رود و می‌خواهد جایگاهش را در بازار تقویت کند، اما دستیابی به چنین هدفی به قیمت آن‌ها هم بستگی دارد. حالا قیمت این پردازنده‌ها برای بازار ایالات متحده افشا شده که از افزایش قابل توجه نسبت به نسل یازدهم خبر می‌دهد.

اینتل در گذشته پیش نمایشی از پردازنده‌های نسل دوازدهمش موسوم به آلدر لیک ارائه کرد، اما هنوز اطلاع کاملی از مشخصات آن‌ها و همچنین قیمتشان نداریم. اما اطلاعات اخیر می‌تواند دیدی از قیمت آن‌ها در اختیار ما قرار دهد، هرچند این قیمت‌ها بطور رسمی اعلام نشده‌اند و نمی‌توان بطور کامل به آن‌ها اعتماد کرد.

پردازنده‌های Alder Lake اینتل در نسخه‌های آنلاک و همچنین بدون گرافیک مجتمع از راه می‌رسند که به ترتیب با پسوند K و KF شناخته می‌شوند و همانطور که می‌توان انتظار داشت، نسخه‌های K کمی قیمت بالاتری دارند.

بالاترین نسخه این خانواده Core i9-12900K است که ظاهرا با قیمت ۷۰۵ دلار روانه بازار می‌شود. قیمت نسخه KF این پردازنده هم به ۶۷۴ دلار می‌رسد. انتظار می‌رود این پردازنده‌ها به ۸ هسته قدرتمند، ۸ هسته کم‌مصرف، ۲۴ رشته و ۳۰ مگابایت حافظه کش مجهز شوند. فرکانس هسته‌های این پردازنده‌ها در محدوده ۳.۲ تا ۵.۳ گیگاهرتز قرار می‌گیرد.

برای مقایسه بد نیست به قیمت ۵۴۹ دلاری اینتل Core i9-11900K و قیمت ۷۹۹ دلاری رایزن ۹ ۵۹۵۰X اشاره کنیم. البته پردازنده AMD از ۱۶ هسته و ۳۲ رشته بهره می‌برد و ۶۴ مگابایت حافظه کش دارد.

پردازنده بعدی اینتل، Core i7 12700K/KF است که انتظار می‌رود به ترتیب ۴۹۵ و ۴۶۴ دلار قیمت داشته باشند. اینتل Core i5-12600K/KF هم به ترتیب با قیمت ۳۴۳ و ۳۱۲ دلار روانه بازار خواهد شد. در جدول زیر می‌توانید قیمت این پردازنده‌ها، مشخصاتشان و همچنین قیمت نسل قبلی آن‌ها را ببینید:

پردازنده‌های Alder Lake اینتل

در پردازنده‌های آلدر لیک با معماری Golden Cove برای هسته‌های قدرتمند و معماری Gracemont برای هسته‌های کم‌مصرف روبه‌رو می‌شویم. اینتل همچنین پلتفرم دسکتاپش را با چیپست‌های سری ۶۰۰ متحول می‌کند. این سری جدید با مادربردهای Z690 از راه می‌رسند که از تراشه‌های K و استاندارد به همراه رم DDR5 و PCIe Gen 5.0 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های دسکتاپ نسل دوازهم Alder Lake-S اینتل و مادربردهای Z690 احتمالا در تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) از راه می‌رسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا