بین الملل

طالبان: دولت ظرف چند روز تشکیل می‌شود/اهالی پنجشیر با ما هستند/تبادل اطلاعات با آمریکا نداریم/هرگز با حزب‌الله و انصارالله ارتباط نخواهیم داشت

سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: دولت آماده است و اسامی و پست‌ها تعیین شده‌اند. دولت ظرف چند روز آتی تشکیل می‌شود.

وی گفت: ورود فایز حمید، رئیس اطلاعات پاکستان به کابل ربطی به تشکیل دولت ندارد. این یک مسئله داخلی است که تنها به ما ربط دارد.

شاهین بر پایبندی طالبان به توافقی که با دولت آمریکا درباره آوارگان و اجازه ندادن به هیچ طرفی برای انجام حملات تروریستی علیه آمریکا یا منافع و نیروهای آن در منطقه امضا کرده، تأکید کرد.

وی گفت: ما تبادل اطلاعات با آمریکایی‌ها نداریم. این جزو توافق نیست. ما اطلاعاتی به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.

شاهین درباره حقوق زنان و انتخابات گفت: ما به حقوق زنان درباره تحصیل و کار احترام می‌گذاریم اما زنان به عنوان یک مسلمان باید شریعت را رعایت کنند. زنان افغانی که در حوزه مطبوعات کار می‌کنند به فعالیت خود بازگشته‌اند.

وی درباره متفرق کردن تظاهرات زنان با زنجیرهای آهنین گفت: زنجیرهای آهنین؟ هرگز. گروهی از زنان قصد داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند. نگهبانان قصر گمان کردند که گروه داعش-ولایت خراسان قصد عملیات تروریستی را دارد و آن‌ها لباس زنان را پوشیده‌اند ما فکر کردیم داعش وارد کاخ ریاست جمهوری شده است.

شاهین گفت: افغانی‌هایی که در فرودگاه به دنبال فرار هستند می‌خواهند افغانستان را ترک کنند چون آمریکایی‌ها به آن‌ها وعده انتقال به آمریکا را داده‌اند. اما درباره انتخابات باید بگویم که رهبری طالبان آن را مشخص می‌کند و ما باید پیش نویس قانون اساسی را در آینده نزدیک تهیه کنیم.

وی به حمله طالبان به آخرین مقر مخالفانش در پنجشیر اشاره کرد و گفت: ما برای دو هفته با آن‌ها مذاکره کردیم اما با پیشنهاداتمان مخالفت کردند و سقف خواسته‌هایشان را افزایش دادند و همین مسئله به نزاع منجر شد. ساکنان پنجشیر نمی‌خواهند با ما بجنگند و با ما هستند و بعدا نماینده در دولت خواهند بود. تمام اقلیت‌ها نمایندگانی در دولت خواهند داشت.

شاهین درباره روابط با پاکستان گفت: خوب است. پاکستان کشوری اسلامی است. ما کشوری بسته هستیم که هیچ گذرگاهی در دریا نداریم و به روابط خوب با کشورهای مجاور نیاز داریم. روابطمان با چین از سال‌ها پیش خوب است. همچنین با ایران که مرزهای طویلی با آن داریم روابط خوبی داریم.

سهیل شاهین درخصوص اخبار و شایعاتی که درباره اعزام "گردان فاطمیون" برای کمک به اشرف غنی، وجود داشت، گفت: نه این مسئله درست نیست، ایران در حال حاضر گردان فاطمیون را از سوریه به افغانستان نمی‌فرستد. برخی کشورها خواهان جنگ داخلی در افغانستان هستند.

وی درباره اینکه آیا تماس های ایران و طالبان روابطی را با حزب الله و انصارالله یمن ایجاد خواهد کرد، گفت: نه هرگز روابطی با این دو نخواهیم داشت. ما روی کشور خودمان متمرکز خواهیم شد و با عدالت و تسامح حکومت خواهیم کرد. ما قوی ترین روابط را با کشورهایی خواهیم داشت که به ما برای بازسازی افغانستان کمک کنند.

شاهین درباره نگرانی هند از طالبان و احتمال حمایت این گروه از پاکستان در پرونده کشمیر گفت: پرونده کشمیر بین هند و پاکستان است و ما هیچ ارتباطی با آن نداریم. ما نیروهایمان را به هیچ کشور دیگری نمی‌فرستیم. دستورکار خارجی نداریم.

وی درباره ارتباط طالبان با القاعده گفت: آنچه از دور می‌بینید با واقعیت فرق دارد. ما هرگز به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهیم از افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند. این مسئله درباره القاعده نیز صدق می‌کند. ما هیچ کسی را مستثنی نمی‌کنیم. هیچ گونه دودستگی در طالبان وجود ندارد.

شاهین درباره تمایل ترکیه برای اداره فرودگاه کابل گفت: رهبری مشخص خواهد کرد که اداره فرودگاه به ترکیه داده خواهد شد یا دیگران. به نظر می‌رسد رهبری هنوز درباره تغییر نام فرودگاه بین المللی حامد کرزای تصمیم نگرفته است. حامد کرزای و عبدالله عبدالله تحت اقامت اجباری نیستند.

وی درباره پیش بینی‌های مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا درخصوص احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان گفت: این پیش بینی‌های اوست اما پیش بینی‌های ما این است که افغانستان آرام است و ما از جهان می‌خواهیم به ما کمک کنند. طالبان هیئت‌هایی را به کشورهای عربی و اسلامی می‌فرستد و انتظار دارد که آن‌ها هم همین کار را بکنند. ما سفارتی را در واشنگتن افتتاح می‌کنیم و زمانی که دولت تشکیل دادیم انتظار داریم که کرسی در سازمان ملل داشته باشیم.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا