اقتصاد

سایه سنگین کمبود علوفه و نهاده های دامی بر قطب تولید شیر کشور

حسین ایراندوست، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت: اواخر آبان ماه سال گذشته قیمت شیر در ستاد تنظیم بازار کشور برای هر لیتر ۴۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد که با افزایش تورم در تامین علوفه و کرایه بار این مبلغ با تولید همخوانی نداشت و اعتراض دامداران را به همراه داشت.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز مرجع رسمی افزایش قیمت هر لیتر شیر را مصوب نکرده است اما با توافقی که بین سازمان صمت و سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفته است برای هر لیتر شیر قیمت ۶۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که هنوز ستاد تنظیم بازار کشور در این خصوص مصوبه ای اعلام نکرده است.

معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف قیمت نهایی هر لیتر شیر برای مصرف کننده تصریح کرد: این چندنرخی بودن باعث سردرگمی خریداران شده است و نیاز است که هرچه زودتر نسبت به اعلام قیمت نهایی هر لیتر شیر اقدام شود.

ایراندوست با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف قیمت نهایی هر لیتر شیر برای مصرف کننده گفت: این چندنرخی بودن باعث سردرگمی خریداران شده است و نیاز است که هرچه زودتر نسبت به اعلام قیمت نهایی هر لیتر شیر اقدام شود.

وی درخصوص کمبود نهاده های دامی به عنوان مهمترین زنجیره معیوب در چرخه تولید شیر و محصولات لبنی اظهار کرد: قیمت علوفه مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده و دچار کاهش تولید شدیم و از سوی دیگر همین کمبود علوفه به دام سبک هم فشار وارد کرد و افزایش تقاضا در بازار قیمت را افزایش داد.

معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: کمبود نهاده های دامی هم با کرایه پشت بارنامه با چالش هایی مواجه شده است و شرکت پشتیبانی امور دام و اداره غله بهتر است به جای بهره گیری از حمل بار جاده ای از سیستم ریلی برای حمل نهاده های دامی استفاده کنند.

او اضافه کرد: از سوی دیگر اگر به جای تحویل نهاده های دامی در بنادر، دامداران می توانستند این نهاده ها را در دامداری ها دریافت کنند، با مشکلات کمتری مواجه می شدیم و نهاده ها با سرعت بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گرفت.

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا