فناوری اطلاعات

جایگاه ابزارهای سلامت دیجیتال در کنترل سلامت قلب+قرعه‌کشی سه عدد Mi Band 6 شیائومی

روز جهانی قلب❤️و توجه به سلامت دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ در سراسر جهان است. در ۲ سال اخیر گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، مراقبت از کسانی که در معرض خطر این ویروس هستند به خصوص بیماران قلبی و عروقی را پیچیده و گاه با مشکل روبرو کرده است.

از این رو امسال فدراسیون جهانی قلب، هدف روز جهانی قلب را در سال ۲۰۲۱ روی اهمیت ابزار های سلامت دیجیتال به منظور افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت جهانی متمرکز کرده است.

غلبه بر بیماری های قلبی و عروقی نه تنها هدف نهایی فدراسیون جهانی قلب، بلکه انجمن های وابسته و تمام مراکز درمانی و هزاران پزشک و متخصص مراقبت های بهداشتی است.

کمپین "قلب من" و قرعه کشی سه عدد Mi Band 6 شیائومی

به مناسبت روز جهانی قلب (۷ مهرماه ۱۴۰۰) و با توجه به اینکه همچنان جهان با بیماری کرونا در حال مبارزه است، آگاهی از اهمیت سلامتی خودمان و عزیزانمان بیشتر از قبل دارای اهمیت است. از این رو مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار در این روز به مدت سه روز با راه اندازی کمپین “قلب من …” همراه با فدراسیون جهانی قلب این روز را گرامی می دارد. برای شرکت در قرعه کشی ۳ عدد دست بند هوشمند Mi Band 6 شیائومی به صفحه کمپین به آدرس https://echocardiography.ir/whd مراجعه و جمله "قلب من: …" را کامل نمایید.

دنیای مدرن امروز دیگر تعریفی فراتر از کامپیوتر و اینترنت دارد. دنیای امروز، دنیای گجت ها و ابزار های هوشمندی است که سعی دارد نیازهای انسان امروز را برطرف کند. از خاموش کردن خودکار چراغ اتاق خوابتان گرفته تا ابزار های سلامت دیجیتال مثل دستبند، اکسیژن سنج، نوار قلب و دستگاه عکس برداری پرتالی که به راحتی به موبایل شما متصل می شود و می تواند اطلاعات خوبی را درباره سلامت قلب شما ثبت کند.

در دوران پاندمی ویروس کرونا و به دلیل قرنطینه شدن افراد، استفاده از ابزار های سلامت دیجیتال بیش از پیش مورد استقبال مردم گرفته است. دستگاه های دیجیتالی که می توانید آنها را به بدن خودتان متصل کنید یا در اصطلاح پوشیدنی (Wearable) به شما کمک می کند تا سلامت خود را مورد ارزیابی قرار دهید کنید. به خصوص مواردی همچون گرفتن اکسیژن خون، ضربان قلب، تب و ثبت آنها بر اساس بازه های زمانی و همچنین گجت هایی که این اطلاعات را به پزشکان و بخش های مراقبتی ارسال می کنند به خوبی جای خود را در بازار دیجیتال باز کرده اند.

اما باید بدانید که فناوری های پوشیدنی نمی تواند جایگزین کامل مراقبت های بهداشتی و پزشکی شود.

انواع ابزار های سلامت دیجیتال پوشیدنی

معمولا ابزار های سلامت دیجیتالی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سلامت بدن در ارتباط هستند و قابلیت اتصال به بدن را دارند، در سه رده زیر دسته بندی می شوند:

  • ردیاب فعالیت
  • ساعت ها و دستبند های هوشمند
  • دستگاه های بهداشتی دیجیتال یا سیار که بر فشار خون، قند خون، ضربان و ریتم قلب نظارت دارند.

این نوع را می توان روی مچ دست بست یا توسط اتصالانی روی قفسه سینه، شکم یا بازوی خود استفاده کرد. این ابزار های سلامت دیجیتال حاوی سنسورهای کوچکی هستند که اطلاعات را جمع آوری کرده و آنها با تلفن هوشمند یا رایانه همگام سازی می کنند. با این روش می توانید میزان فعالیت روزانه خود، میزان کالری مصرفی، نحوه خواب، تنفس یا ضربان قلب خود را ثبت کنید.

انواع ابزار های سلامت دیجیتال برای کنترل سلامت قلب

ابزار های سلامت دیجیتال پوشیدنی می توانند در مدیریت بیماری های قلبی عروقی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و همچنین بیماری های زمینه ای آن همچون دیابت نقش مهمی ایفا کنند:

دیابت: دستگاه دیجیتال دیابت که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده است به افراد در مدیریت دیابت کمک می کند. در این دستگاه سنسوری وجود دارد که دقیقاً زیر پوست قرار می گیرد و به شما امکان می دهد تا سطح قند خون را به صورت شبانه روزی بررسی کنید.

این نوع دستگاه سلامت دیجیتال در صورتی که سطح قند خون بیش از حد بالا یا پایین باشد، به کاربر هشدار می دهد. با کمک این دستگاه افراد مبتلا به دیابت برای بررسی سطح خونشان دیگر نیازی به گرفتن نمونه خون از انگشتان خود ندارند. چنین نظارت دقیقی توسط این نوع ابزار سلامت دیجیتال می تواند در جلوگیری از عوارض دیابت همانند مشکلات چشمی، کلیوی، اعصاب، سکته های مغزی یا بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

فیبریلاسیون دهلیزی: فیبریلاسیون دهلیزی ضربان قلب نامنظمی است که می تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مرتبط با قلب شود. فعالیت های الکتریکی قلب توسط دستگاهی که به الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب مشهور است ثبت می شود.

برخی از ساعت های هوشمند فعالیت های الکتریکی قلب را ثبت می کنند و می توانند ریتم یا ضربان قلب غیرطبیعی را به کاربر اطلاع دهند. با این حال کارشناسان می گویند افرادی که از این نوع ابزار های سلامت دیجیتال متحرک استفاده می کنند باید نتایج را با متخصص قلب و عروق خود بررسی کنند چرا که خوانش غیرعادی ریتم قلب ممکن است یک زنگ خطر برای سلامتی فرد باشد.

بایدها و نباید های ابزار سلامت دیجیتال

این ابزارها بسته به نوعشان می توانند داده ها را به صورت تصادفی، علائم بالینی و به طور دائم جمع آوری کنند. ابزار های سلامت دیجیتال می توانند در موارد زیر به شما کمک کنند:

  • میزان فعالیت بدن
  • پیگیری عادات و الگوهای رفتاری و اقدامات کنترلی مثل فشار خون، ضربان قلب و قند خون
  • پیگیری اهداف سلامتی مثل کاهش وزن، میزان کالری مصرفی و …

با تمامی مزیت هایی که ابزار های سلامت دیجیتال به خصوص برای مشکلات قلبی عروقی دارند اما شامل محدودیت هایی هم هستند:

  • آنها جای پزشک معالج یا مراقبتهای بهداشتی و درمانی شما را نخواهند گرفت.
  • آنها جای آزمایش های بالینی مثل نوار قلب، هولتر فشار خون و هولتر ریتم در کلینیک را نمی گیرند و ممکن است داده های کاملا معتبری را به شما ارائه ندهند.

نکات کلیدی درباره استفاده از ابزار های پوشیدنی

استفاده از ابزار های سلامت دیجیتال به خصوص در دوران پاندمی کرونا برای بررسی سلامت بدن یک ضرورت محسوب می شود. هنگام استفاده از وسایل بهداشتی دیجیتال چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • حتماً در مورد وسایلی که استفاده می کنید با پزشک معالج خود صحبت کنید. ممکن است داده هایی که برخی از این ابزار های سلامت دیجیتال ثبت می کنند صد در صد دقیق و مورد تأیید متخصصان نباشد. برای مثال ممکن است هشدار ریتم غیرطبیعی قلب توسط آنها کاذب باشد و منجر به آزمایش های غیر ضروری شود.
  • درباره حریم خصوصی و داده هایی که این ابزار ثبت می کنند تحقیق کنید.
  • درباره کارآزمایی های بالینی موجود برای استفاده بهتر دستگاه با خبر شوید.
  • با پزشک معالج خود درباره نوع دستگاه پوشیدنی که می تواند به کنترل بیماری شما کمک کند سؤال کنید.
  • با پزشک خود درباره اقدامات و نحوه ارزیابی داده هایی که دستگاه پوشیدنی به شما ارائه می دهد مشورت کنید.
  • درباره خطراتی که ممکن است این دستگاه ها روی کنترل بیماری شما داشته باشد اطلاعات کافی کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا