بین الملل

تلاش جمهوری‌خواهان برای ممانعت از امتیاز دهی بایدن به ایران

به گزارش واشنگتن‌فری‌بیکن، جمهوری‌خواهان آمریکایی در تلاشند تا متممی را به لایحه بودجه دفاعی آمریکا اضافه کنند تا امتیازاتی که بایدن سعی داشت در قالب مذاکرات جهت احیای برجام به ایران اعطا کند، فاش شود.
یکی از طرح های پیشنهادی این متمم وزارت خزانه‌داری آمریکا را موظف می‌کند تا کنگره از اعطای معافیت به کشورهای به اصطلاح حامی تروریسم مطلع سازد. این طرح باعث می‌شود آمریکا پیشاپیش کنگره را در جریان رفع تحریم‌های ایران بگذارد. این طرح برای آن پیشنهاد شده که بایدن کنگره را در جریان مذاکرات و امتیازاتی احتمالی به ایران، قرار دهد.

طرح دیگری از دولت بایدن می‌خواهد که "گزارش‌هایی درخصوص عملیات‌های مخرب ایران در خاک آمریکا از جمله حملات تروریستی، نقشه‌های آدم‌ربایی و دور زدن تحریم‌ها" را به کنگره ارائه دهد.
طرح پیشنهادی دیگری از وزیر دفاع آمریکا می‌خواهد که کنگره را از تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق آگاه سازد.

در متمم لایحه بودجه دفاعی به رابطه بین ایران و چین پرداخته شده و دولت آمریکا خواسته تا به صورت منظم کنگره را از روند روابط نظامی رو به رشد ایران و چین از جمله در زمینه دادوستد تسلیحاتی، دیدارهای نظامی و حمایت مادی پکن از نیروهای مسلح ایران مطلع کند.
دیگر مفاد این سند دولت بایدن را ملزم به ارائه اطلاعات درخصوص توانایی‌های نظامی ایران و «گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله لبنان و حماس» می‌کند.

مشخص نیست کدام‌ یک از این طرح‌ها تصویب شده و کدام‌ رد شده‌است. دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه بدون ارائه به جزئیات دقیق گفته‌اند که طرح‌هایشان علیه ایران به تصویب کنگره رسیده است.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا