مسکن

تامین اعتبار مورد نیاز یک میلیون واحد مسکونی از کجاست؟

غلامرضا سلامی با اشاره به تجربه تامین مالی مسکن مهر تاکید کرد:۴۵ هزار میلیارد تومان صرف تامین اعتبار این طرح شد و نقدینگی به قدری افزایش یافت که پیامد تورمی آن کاملا روشن است .

وی گفت: نکته مهم اینجاست که در شرایط فعلی با وضعیتی که در آن طرح مسکن مهر کلید خورد نیز بسیار متفاوت است. اعلام شده است برای تامین مالی یک میلیون واحد مسکن در سال به بانک‌ها دستور داده شده است ۲۰ درصد از منابع خود را به مسکن اختصاص دهند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: گفتن درباره این موضوع راحت است اما باید توجه داشت بانک‎ها دیگر ظرفیتی ندارند که بیست درصد از منابع خود را به مسکن بدهند.

مسکن

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: فرض کنید این ظرفیت را با کاستن از بخش صنعت یا خدمات ایجاد کنند اما باز هم تامین درآمد بانک در اینجا مورد سوال قرار می‌گیرد. بررسی کنید می‎بینید در سال‎های ۹۲ تا ۹۷ هم تلاش شد تا بانک‌ها وادار شوند اشتراک مساعی در این زمینه کنند. دولت به بانک‌ها می‌گفت تفاوت سود وام شما را می‎دهیم ولی بانک‌ها حرف شنوی نمی‌کردند و می‌دانستند دولت در وضعیت جبران این مابه‌التفاوت نیست.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: اگر مبنا را ساخت یک میلیون واحد در نظر بگیریم و تصور کنیم قرار است نیمی از سود را دولت تقبل کند در سال اول با رقمی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان، سال دوم ۱۰۰ هزار میلیارد، سال سوم ۱۵۰ هزار میلیارد و در سال چهارم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان روبرو خواهیم شد. حال سئوال این است آیا دولت اینقدر با وجود مواجهه با کسری بودجه بسیار بالا و در محدوده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند این مشکل را برطرف کند؟

وی گفت: تنها بانکی که می تواند در امر ساخت و ساز مشارکت فعال کند، بانک مسکن است که آن هم به اعتبار بازپرداخت اقساط دارای چنین توانی شده است.

وی نتیجه گیری کرد: از منظر تامین اعتبار مورد نیاز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و لازم است این مشکلات شناسایی و برطرف شود .

۲۲۳۲۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا