استانها

افزایش خطر پوکی استخوان‌ پس از ۵۰ سالگی‌ در افراد/ هفتم مهرماه‌ روز جهانی شیر مدرسه‌ نامگذاری شده‌ است‌

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وب دا ، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سلامتی مهمترین سرمایه و موهبتی است که خداوند در اختیار انسان‌ها قرار داده است و ارزش سلامتی معادل تمام دارایی انسان به شمار می‌رود به همین دلیل توجه به سلامتی با اصلاح سبک زندگی بسیار حایز اهمیت است.

اوافزود: تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن بویژه در شرایط کرونایی به مواد مغذی نیاز دارد و این کاملا ثابت شده است که بهبود وضعیت تغذیه رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد.

جزایری اضافه کرد: بر همین اساس در روند سلامت تغذیه افراد جامعه، شیر به عنوان یک ماده مغذی که شامل ترکیبات اصلی از قبیل کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و آهن و برخی ویتامین‌های گروه ب است، در رشد جسمی و فکری افراد، بسیار مفید بوده و مصرف آن در همه سنین علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی بدن بدلیل داشتن ترکیبات مغذی، به افزایش تمرکز و حواس کمک کرده و سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها همچون قلبی، افسردگی، سرطان آرتروزو پوسیدگی دندان‌ها و استخوان‌ها در دوران بزرگسالی می‌شود.

وی اظهار داشت: خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی بطور قابل توجهی در افراد افزایش می‌یابد، پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است و ۳۰ درصد زنان و هشت درصد مردان در این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جزایری تصریح کرد: توصیه پزشکان به مصرف این ماده غذایی، به دلیل کلسیم موجود در شیر است که نقش اساسی در شکل گیری و استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد.

وی گفت: توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه‌ای پویا به این دلیل است که همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت‌های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری‌ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره‌مند شوند.

جزایری بیان کرد: اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه‌ای کودکان جامعه، توجه خاصی دارند، که از جمله این راهکارهای جهانی، اجرای برنامه شیر مدارس است که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است و همچنین نظر به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان، امروزه در حدود ۱۰۰ کشور جهان، برنامه شیر مدارس اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، هفتم مهرماه روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است تا با انجام برنامه‌های آموزشی و مداخله‌ای و همیاری بین بخشی از عواقب و عوارض ناشی از مصرف ناکافی شیر در جامعه پیشگیری نماییم.

جزایری ادامه داد: در این میان با توجه به سرانه اندک مصرف شیر در کشور و توقف توزیع شیر مدارس بدلیل شرایط فعلی امیدواریم در صورت بازگشایی و حضوردانش آموزان این روند ادامه یابد و همچنین با کمک والدین و فرهنگسازی درزمینه مصرف و دریافت شیربه میزان مورد نیاز رشد و تکامل کودکان دچار مشکل نگردد تا از هزینه‌های درمانی و اقتصادی ناشی از عواقب و عوارض دریافت کم کلسیم و پوکی استخوان در سال‌های آتی پیشگیری گردد.

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا