اقتصاد

اعلام ۴ پیش شرط رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن کریمی سنجری، فعال صنعت خودرو در کلاب‎هاوس خبرآنلاین، با موضوع رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو شدنی است؟ با اعلام این مطلب افزود: ممکن است تولید ۳ میلیون دستگاه کمی دور از دسترس باشد ولی این هدف می تواند بخش زیادی از ظرفیت‌های کشور را به خود مشغول کند.

وی تاکید کرد: واقعا اگر بتوانیم سالی ۳میلیون دستگاه در سال تولید کنیم، باید حداقل نیمی از آن صادر شود و در این صورت ما صنعتی با ارزش افزوده بالا و شرایط رقابتی خواهیم داشت.

با اشاره به اینکه وزیر جدید صمت گفته است اگر می خواهیم خودروسازی‌مان رقابتی باشد باید مقیاس تولید را افزایش دهیم، افزود: اولین مزیت تولید بالا این است که قیمت تمام شده خودرو کاهش می یابد. از سوی دیگر زمانی که یک و نیم میلیون دستگاه خودرو صادر شود، ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری به همراه دارد.

وی تاکید کرد: در قالب این برنامه نه تنها سهم اشتغال خودرو دو برابر می‎شود بلکه ۶۰ صنعت مانند فولاد و قطعه سازی که به دنبال خودروسازی توسعه می یابد، می توانند به رشد بالا برسند.به گفته وی برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو به ۱.۸ میلیون تن فولاد نیاز است که سهم ارزبری آن ۷ میلیارد دلار در سال میشود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: سرمایه عظیمی در بخش ارزی نیاز است تا ظرفیت ۳ میلیون دستگاه ایجاد شود اما در نهایت ایجاد این ظرفیت درآمد ارزی بالایی هم نیاز است.

سند ۱۴۰۴ خودرو قابل دفاع نیست

وی با اشاره به صحبت‎های مطرح شده در خصوص اینکه تولید سه میلیون دستگاه خودرو پیش‌بینی صورت گرفته در سند خودرو است، گفت: این سند مجموعه‌ای از آمال و آرزوهای افراد در آن روزگار بوده است. آقای وزیر اشاره کرده‎اند که سالی دو پلت فرم جدید طراحی می‌شود این در حالی است که پلتفرم با خودروی جدید فرق دارد و عرضه یک خودرو جدید لزوما یک پلت فرم نیست. در یک پلت فرم می‌شود ده‌ها خودرو را طراحی کرد. به عنوان مثال یک خودروی شاسی بلند سانتافه یا اپتیما پلت فرم مشترک و مشابهی دارند.

وی در توضیح این مطالب با اشاره به اینکه باید اشتباه مذکور اصلاح شود، ادامه داد: حتی آقای نجفی‌منش که در تدوین سند خودرو دست‌اندرکار بودند می‎گویند تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو به شرط رفع تحریم و پیوستن به FATF امکان‌پذیر است اما در بحث آقای وزیر این نکته نبوده است.

کریمی سنجری اضافه کرد: به نظر من هم اگر سه تا چهار اتفاق در مملکت بیفتد می‌توان امیدوار بود این میزان تولید محقق شود.

وی ادامه داد: باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و بتوانیم به دنیا خودرو صادر کنیم. باید قطعه سازان ما رقابتی تولید کنند و فضای کسب و کار مناسب تولید اقتصادی شود.

ارزش افزوده در زنجیره تولید خودرو کجاست؟

وی با اشاره به مبحث مهم راهبرد توسعه تولید خودرو گفت: متاسفانه هنوز نمی دانیم چه کاره ایم. مفهوم مونتاژ مانند گذشته دیگر مذموم نیست کما اینکه ترکیه و مکزیک مونتاژ کننده هستند ولی درآمد سرشاری دارند.

او افزود: باید تکلیفمان را روشن کنیم که می خواهیم مونتاژ کنیم یا تولید؟ بالاترین ارزش افزوده در خودرو در تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش است و کمترین ارزش افزوده در تولید قرار دارد. کشوری که می خواهد در صنعت پیچیده و ثروت سازی مانند خودروسازی توسعه را دنبال کند باید در این دو حوزه حرف برای گفتن داشته باشد. شما باید بتوانید درآمدی را بعد از فروش ایجاد کنید و سومین نکته این است که باید راهبرد توسعه خودرو داشته باشیم که در دل آن نحوه خودروساز شدن مشخص شود.

کریمی سنجری در توضیح این مطلب ادامه داد: باید مشخص شود ما می‌خواهیم پلت‌فرم ملی داشته باشیم یا نه؟ باید توجه داشت ایجاد دو پلت‎فرم سرمایه‎ای بین یک تا یک و نیم میلیارد دلار نیاز دارد .

۲۲۳۲۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا