استانها

از عدم پرداخت مالیات شرکتهای بزرگ در خوزستان تا نبود متولی برای تیم فوتبال صنعت نفت آبادان

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، صادق خلیلیان شب گذشته در گفتگویی تلویزیونی با مردم شهرهای آبادان و خرمشهر، اظهار کرد: به رغم گذشت ۳۳ سال از پایان جنگ تحمیلی اما هنوز آثار جنگ در شهرهای آبادان و خرمشهر به وضوح نمایان است، پول‌هایی که در پنج سال نخست پس از جنگ به این دو شهر اختصاص یافت یا صرف شهرهای دیگر شد و یا به نحوی عمل شد که پیامدش عمران و آبادانی این شهرها نبود.

وی جابجایی مدیران غیر بومی میان دو شهر آبادان و خرمشهر را یادآور شد و افزود: مدیرانی که دغدغه ی رفع مشکلات مردم را ندارند، عزل می شوند، اشتغال مدیر بومی در منطقه به طور حتم منجر به انجام درست مسئولیت های اجتماعی از سوی وی می شود لذا اشتغال افراد غیر بومی تنها به شرط داشتن تخصص ویژه که در منطقه نباشد، پذیرفتنی است.

وی از جابجایی برخی مدیران شرکت‌ها که دفتر مرکزیشان در تهران است و سه هفته از ماه را در آنجا به سر می برند، خبر داد و تصریح کرد: مدیران برجسته ای در خوزستان داریم که می‌توانند حتی کشور را اداره کنند و بایستی از ظرفیت شان در اداره ی استان بهره ببریم.

استاندار خوزستان یادآور شد: متاسفانه بیشتر شرکت های بزرگ صنعتی و تولیدی فعال در استان منابع مالی و حتی مالیات هایشان را به تهران واریز می کنند که این یکی از مشکلات عمده ی خوزستان است زیرا در این میان هیچ نفعی به استان نمی رسد، اگر یک صندوق در مرکز استان ایجاد شود و منابع پراکنده به صورت متمرکز در این صندوق واریز شود می توان درآمد حاصل از آن را صرف موارد مهم استان کرد.

خلیلیان؛ گفت: اگر این شرکت ها منابع مالی خود را در بانک‌های آبادان و خرمشهر نگه دارند به طور قطع گردش مالی ایجاد می شود لذا به زودی فعالیت شرکت هایی که منابع شان را به مرکز واریز می کنند، متوقف می کنیم تا منابع خود را به این دو شهر بیاورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبق اعلام مرکز آمار کشور در سال ۹۸؛ نرخ بیکاری استان خوزستان پنج درصد بالاتر از میانگین کشوریست، افزود: در حال حاضر۵۰ درصد از ظرفیت صنایع خوزستان تعطیل یا نیمه تعطیل است که بایستی برای کاهش نرخ بیکاری موجود راهکاری عملیاتی را به صورت راه اندازی دوباره این صنایع از پیش ببریم در حال حاضر کمیته ای ویژه برای رسیدگی به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان تشکیل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت جدی از فعالیت اقتصادی لنج داران و تلاش برای از سرگیری فعالیت بازارچه های مرزی، اظهار کرد: برای این کار نیازی به تخصیص اعتبارات نداریم با دریافت مجوزهای لازم فعالیت لنج داران رونق و فعالیت دوباره بازارچه های مرزی از سر گرفته می شود و این گونه رونق اقتصادی منطقه شکوفا می شود، برای رسیدن به اهداف یاد شده بایستی برای هر منطقه نسخه ای خاص پیچیده شود و تصمیمات و اقدامات در محل انجام شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بازارچه‌های مرزی چذابه و شلمچه و بازارهای تجاری منطقه آزاد اروند از فرصت‌های اقتصادی نا در این منطقه هستند که می‌توانند کلید توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر باشند.

خلیلیان در موضوع پرداخت سهم حقآبه ی خوزستان با بیان اینکه عدم صراحت در بیان واقعیت ها به هیچ وجه اثربخش نیست، یادآور شد: برای گرفتن حقآبه استان خوزستان ۱۸ بند برای هیات دولت ارسال شد و به طور واضح همان گونه که توازن میان انتقال نفت و درآمد نفتی صرف آبادانی دیگر مناطق کشور می‌شود، حق آبه سهم خوزستان هم بایستی از دیگر استانها به خوزستان داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خرید توافقی خرما در استان ۹ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است، گفت: تصمیم دولت بر اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان است و در حال حاضر نیز مرحله نخست آن تمام شده و برای اتمام آن نیز رئیس جمهوری و وزرا قول مساعد دادند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تیم فوتبال صنعت نفت آبادان متعلق به وزارت نفت است و این وزارتخانه بایستی به وظایف خود در قبال این تیم عمل کند، افزود: اگر وزارت نفت به این تیم نیاز ندارد شرایط و ساز و کار فروش آن در بورس را فراهم کند تا با کمک بخش خصوصی احیا شود.

وی اظهار کرد: استان خوزستان تاثیر مهمی در تامین درآمدهای کشور دارد اما جایگاهش مطابق با داشته ها و امکاناتش نیست، در این باره نقش رسانه ها در تبیین افکار مسئولان مهم و موثر است .

استاندار خوزستان تصریح کرد: بایستی برای استان خوزستان ضمن تدوین برنامه یک ریل‌گذاری مناسب انجام شود که هیچ ارتباطی به رفت و آمد دولت‌ها و اشخاص نداشته باشد.

خلیلیان؛ یادآور شد: منطقه آزاد اروند به طورعملی نتوانسته اهداف تعیین شده اش را محقق کند، ساختار اداری آن دلیل دور شدن این سازمان از اهدافش است.

وی گفت: ایجاد رونق اقتصادی در استان زمینه ساز رفع بیکاری، توسعه ی شهرها و تحقق اهداف است. حاکمیت به دنبال اینست تا با حمایت جدی از خوزستان آن را به موقعیت و جایگاه اصلی اش بازگرداند.

به گفته ی وی؛ با کمرنگ شدن نگاه امنیتی به استان و به خصوص آبادان و خرمشهر، اقتصاد استان فعالتر می شود و رونق می گیرد.

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا