فناوری اطلاعات

کارت گرافیک پرچمدار ARC اینتل احتمالا RTX 3070 انویدیا را شکست می‌دهد

اولین کارت‌های گرافیک ARC شرکت اینتل مبتنی بر GPUهای Alchemist Xe-HPG سال آینده میلادی از راه می‌رسند و طبق مشخصات، انتظار می‌رود عملکرد نزدیک به محصولات انویدیا و همچنین AMD داشته باشد.

اولین گرافیک‌های ARC مبتنی بر معماری Xe-HPG خواهند بود و در فصل اول ۲۰۲۲ از راه می‌رسند. این GPUهای اینتل با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شوند و از هسته Xe-Core بهره می‌برند.

هسته Xe یک بلوک محاسباتی است که از ۱۶ موتور وکتور (۲۵۶ بیت به ازای هر موتور) و ۱۶ موتور ماتریس (۱۰۲۴ بیت به ازای هر موتور) تشکیل می‌شود. هر موتور وکتور از ۸ واحد محاسبه و منطق (ALU) تشکیل می‌شود، بنابراین در مجموع با ۱۲۸ ALU به ازای هر هسته Xe روبه‌رو هستیم.

اینتل چهار Xe-Core را در کنار یکدیگر قرار داده تا یک Render Slice تشکیل شده از ۴ واحد رهگیری پرتو (RT) ایجاد کند. چندین Render Slice با قرارگیری در کنار یکدیگر، GPU اصلی را تشکیل می‌دهند.

کارت گرافیک پرچمدار اینتل از هشت Render Slice، سی‌و‌دو هسته Xe به همراه ۵۱۲ موتور وکتور و ۴۰۹۶ ALU‌ بهره می‌برد. البته اینتل کارت گرافیک‌های دیگری را هم با پیکربندی ۲، ۴ و ۶ واحد Render Slice هم وارد بازار می‌کند، اما ما روی پرچمدار این خانواده تمرکز می‌کنیم.

کارت گرافیک ARC اینتل

گرافیک پرچمدار اینتل در مقایسه با محصولات انویدیا و AMD تعداد TMU و ROP بالاتری دارد. ۴۰۹۶ هسته آن هم بالاتر از AMD Navi 22 و AMD Navi 21 یا RX 6800 است، اما از GA104 انویدیا کمتر است.

GPU اینتل واحدهای رهگیری پرتوی کمتری نسبت به رقبایش دارد، اما نمی‌دانیم چگونه این واحدها کار می‌کنند. برای مثال در حالی که تعداد هسته‌های RT در Navi 22 بیشتر از GA106 امپر انویدیا است، اما عملکرد ضعیف‌تری از خودش نشان می‌دهد.

در نهایت انتظار می‌رود توان محاسباتی کارت گرافیک اینتل ۱۶ یا ۱۷ ترافلاپس باشد که اگرچه پایین‌تر از محصولات GA104 انویدیا به حساب می‌آیند، اما با توجه به مشخصات اولیه احتمالا نماینده اینتل می‌تواند گرافیک رادئون RX 6700 XT شرکت AMD و RTX 3070 انویدیا را شکست دهد.

با توجه به اینکه اینتل تازه می‌خواهد وارد چنین بازی شود، احتمالا قیمت رقابتی برای کارت‌های گرافیکش درنظر می‌گیرد. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که تازه با نسل اول GPUهای مجزای اینتل روبه‌رو می‌شویم و احتمالا در نسل‌های بعدی رقابت در بازار کارت گرافیک جدی‌تر و سنگین‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا