بین الملل

ورود طالبان به کابل،پایتخت از کنترل خارج شد/مقامات سیاسی کابل را ترک کردند/ملابرادر وارد کابل شد و در ارگ ریاست جمهوری در حال مذاکره است

به گزارش خبرآنلاین، اخبار رسیده از افغانستان از ازدحام مردم در فرودگاه ها و یورش به بانک مرکزی افغانستان در کابل خبر می دهند. مردم شهر دچار تشویش و ترس شده دکان ها و کسب و کار را تعطیل کرده اند و در حال فرار هستند.

در همین حال منابع افغانستانی از تصرف دو منطقه ۱۳ ، ۱۸ و ۸ کابل خبر می دهند و شاهدان عینی نیز می گویند طالبان از چند جهت وارد پایتخت شده است. این در حالی است که تنها پنجشیر زیر پرچم جمهوری افغانستان است.

رویترز نیز به نقل از وزارت کشور افغانستان ورود شبه نظامیان طالبان از همه سو به پایتخت را تایید کرد.

مردم افغانستان در توئیتر نوشتنه اند که صدای تیر شنیده و می گویند که نیروهای خارجی برای حفظ امنیت کابل دست به کار شده اند.

مشخص نیست که امریکا و دیگر نیروهای هم پیمان تا چه زمانی از کابل حمایت کنند که برخی می گویند پس از تخلیه سفارت کابل هم سقوط خواهد کرد.

همچنین گزارش شده است که امیر محمد اسماعیل‌خان به‌کابل می‌رود و قرار است در نشست قطر نیز اشتراک کند.

ارگ ریاست جمهوری در اطلاعیه خطاب به شهروندان کابل اعلام کرد: در شهر کابل صدای شلیک پراکنده به گوش رسیده اما حمله نشده است.نیروهای امنیتی در همکاری با نیروهای بین‌المللی امنیت کابل را تامین می‌کنند. اوضاع در کنترل است.

در همین باره هرات تایمز نوشت: طبق اطلاعات رسیده قرار است طالبان پیش از یک توافق سیاسی روی حکومت انتقالی با زور وارد کابل نشوند.حدود شش هزار سرباز امریکایی و بریتانیایی مسوولیت عمده شان نظارت از همین روند است.

همچنین گفته می شود ساختمان‌های دولتی در کابل درحال تخلیه‌شدن است و مرکز تجارتی پارک‌مال کابل مسدود شد.

در همین حال ولسوالی کوه صافی پروان‌ هم سقوط کرد.

طالبان نیز دقایقی پیش با انتشار اطلاعیه ای بیان کرد: «به زور داخل کابل نمی‌شویم. برای ورود مسالمت‌آمیز در کابل مذاکره جریان دارد. به تمام نیروهای خود دستور داده‌ایم در دروازه‌های شهر کابل توقف کنند.»

کابل از کنترل خارج شد ؛ طالبان در خیابان ها کابل

کانال های خبری افغانستان با انتشار تصاویر میدانی در شهر کابل که نشان از حضور گسترده طالبان دارد،خبر دادند.هم اکنون طالبان در خیابان های کابل در رفت و آمد هستند.
رویترز نیز به نقل از یکی از رهبران طالبان خبر داد: به کسانی که مایل به ترک کابل هستند اجازه عبور امن داده می‌شود.این خبرگزاری در ادامه به نقل از مقام طالبان نوشت:از زنان می‌خواهیم در کابل به مکان های امن بروند.به جنگجویان خود دستور داده‌ایم از خشونت در کابل خودداری کنند.

برخی از استادان دانشگاه در دانشگاه پروان مقابل دروازه این ولایت استاده تا در صورت سقوط این ولایت از دزدی و غارت این دانشگاه جلوگیری کنند.

هرات تایمز گزارش داد: به وساطت و ضمانت حامد کرزی و داکتر عبدالله عبدالله، هیئت رهبری طالبان به میدان هوایی کابل رسیدند. قرار است تیم امارت اسلامی به ارگ بیایند و امروز علی احمد جلالی ریاست اداره موقت-انتقالی را برای شش ماه به عهده بگیرد.

این خبر هنوز از منابع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.

همچنین ذییح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مورد اطمینان در باره‌ی بانک‌ها، تجارتخانه‌ها، صرافی‌ها و مغازه‌ها در کابل و دیگر بخش‌های کشور در اطلاعیه ای بیان کرد:
اینکه با تحولات جدید شاید به شمول کابل در شهرهای بزرگ کشور صاحبان بانک‌ها، تاجران ملی، صرافان و دیگر مغازه‌داران در مورد مصونیت سرمایه و اموال خود تشویش داشته باشند و یا در بعضی جاها شنیده می‌شود که برای کشیدن پول‌ها و سرمایه‌ها از بانک‌ها تلاش می‌شود.

طالبان با تعهد کامل به تمام صاحبان بانک‌ها، صرافان، تاجران و مغازه‌داران اطمینان می‌دهد که به اموال و سرمایه آن‌ها هیچ گونه زیانی نمی‌رسد، بلکه امارت اسلامی برای مصونیت جان و مال آن‌ها گام‌های جدی بر می‌دارد و در این مورد تدابیر خوب گرفته شده است. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید در مورد اموال خود هیچگونه تشویش نداشته باشند، همه چیزها به گونه نورمال به پیش می‌رود و به هیچ زیر بنای از سوی ما زیان و نقصان نمی‌رسد.

این در حالی است که نشست رهبران سیاسی با هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر در ارگ ریاست جمهوری جریان دارد

همچنین هلی‌کوپتر ها در حال انتقال مقام‌های ارشد از ارگ ریاست‌جمهوری میباشند

دقایقی پیش طالبان با نشر اعلامیه‌ای به تمام نیروها دستور داده در دروازه های ورودی شهر کابل توقف کنند و با زور وارد کابل نشوند!

همچنین یک مقام این گروه به رویترز گفت که طالبان تمایلی به کشته شدن غیرنظامیان بیگناه افغان یا زخمی شدن‌ آن‌ها ندارد اما فعلا آتش‌بس اعلام نمی‌کند.

سخنگوی طالبان هم گفته که نیروهای افغانی باید آتش بس اعلام کرده و اجازه عبور غیرنظامیان و خارجی‌ها را بدهند.

همچنین از مردم افغانستان خواسته شده در منازلشان بمانند.

همچنین شبکه الجزیره اعلام کرد به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد که رئیس پارلمان افغانستان و شماری از رهبران احزاب سیاسی کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون ۲۹ استان از ۳۴ استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

منابع محلی افغانستان تایید کردند که مرکز استان «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده‌ است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی بامیان گفت که طالبان در حال حاضر، تاسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

حضور ملابردار عبدالغنی در ارگ ریاست جمهوری

رهبر طالبان با وساطت کرزای و عبدالله عبدالله وارد فرودگاه کابل شد. نیروهای طالبان به دستور رهبر این گروه در دروازه های کابل مستقر شده و شهر به شدت ملتهب است، طالبان گفته است به نیروهای خود دستور داده به زور وارد شهر نشوند. طالبان می گوید آنها قصد انتقام ندارند ، همه مقامات کابل ایمن خواهند بود اما اخباری از آماده شدن هواپیمای ریاست جمهوری برای انتقال غنی گزارش شده است.

شبکه خبری المیادین از ورود ملا برادر، رهبر طالبان به فرودگاه کابل با وساطت عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق خبر داده است.

الجزیره نیز اعلام کرده که نمایندگان طالبان برای مذاکره وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شده اند.

رویترز اوایل صبح امروز(یکشنبه) به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان از چند جهت وارد کابل شدند. طالبان اما اعلام کرد دستور داده شده تا نیروهای این گروه در دروازه پایتخت کابل بایستند و سعی نکنند با زور وارد آن شوند. در حال حاضر مذاکرات در حال انجام است تا از اتمام فرایند انتقال با خیال راحت اطمینان حاصل شود.

بیانیه طالبان

این گروه در بیانیه ای اعلام کرد: همه مناطق کشور تحت کنترل امارت اسلامی است ، اما از آنجا که پایتخت ، کابل ، شهری بزرگ و پرجمعیت است ، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند ،

در ادامه این بیانیه آمده است که "مذاکرات در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که روند انتقالی با خیال راحت و بدون هیچ گونه خدشه ای به جان و مال ساکنان کابل انجام می شود."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان از مقامات کشور خواسته تا فرار نکنند و در کشور بمانند.

طالبان اعلام کرده اجازه خروج امن به افرادی که خواهان خروج هستند از کابل را داده و از زنان خواسته به جاهای امن بروند.

یک مقام طالبان به رویترز گفت: "ما نمی خواهیم که یک غیرنظامی بی گناه افغان در زمان مسئولیت ما مجروح یا کشته شود ، اما آتش بس اعلام نکرده ایم".

طالبان کنترل دانشگاه کابل در غرب پایتخت را در دست گرفته و پرچم های خود را در منطقه کوتا سینکی برافراشته است.

گفتگوی غنی با خلیلزاد و نمایندگان ناتو

اشرف غنی با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

استقرار هواپیما برای انتقال غنی

المیادین از دیده شدن هواپیمای ریاست جمهوری که به نظر می رسد برای انتقال غنی است خبر داده، همچنین اخباری از درگیری در مرکز صدا و سیمای افغانستان در کابل گزارش شده است.

الجزیره نیز گزارش داد: رییس پارلمان و شماری از رهبران احزاب سیاسی کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

پاکستان نیز مرزهای خود با افغانستان را بسته است.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا