جامعه

ورزش در دوران بارداری؛ آری یا خیر؟

به گزارش خبرآنلاین، زنان باردار می‌توانند خیلی راحت به انجام فعالیت بپردازند. ورزش کردن در این دوران کاملاً بی‌خطر است؛ به شرطی که قبل از انجام تمرینات ورزشی جدید یا تمریناتی که قبلاً انجام می‌دادید، با پزشک خود مشورت کنید و از اصلاحات مربوط به ورزشی دوران بارداری مطلع شوید.

در دوران بارداری چقدر باید ورزش کرد؟

انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می‌کند که مادران باردار در اغلب روزهای هفته، حداقل ۳۰دقیقه یا بیشتر ورزش کنند. سه مرتبه پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای در طول روز، به اندازه ۳۰دقیقه دویدن روی تردمیل یا دوچرخه‌سواری مفید است. حتی انجام فعالیت‌های غیر ورزشی مانند ۱۵دقیقه کشیدنِ جاروبرقی یا ۱۵دقیقه کار سبک در منزل همچون تمرینات ورزشی سودمند هستند.

ورزش در دوران بارداری بی‌خطر است

می‌دانیم که این زمان، وقتِ مناسبی برای تمرین و یادگیری اسکی روی آب یا شرکت در مسابقات پرش با اسب نیست! اما بیشتر خانم‌های باردار می‌توانند از انجام فعالیت‌های تناسب اندام لذت ببرند. کافیست پیش از شروع تمرینات، مشورتی با پزشک خود داشته باشند تا با اطمینان خاطر به تحرک و ورزش بپردازند. در برخی شرایط، عواملی مانند کم‌خونی شدید، جفت سرراهی، نارسایی دهانه رحم و پارگی زودهنگام کیسه‌آب سبب منع ورزش در این دوران می‌شود.

بهترین تمرینات برای سلامت قلب در دوران بارداری

می‌توانید تمرینات قلبی عروقی زیر را برای افزایش گردش خون، توان عضلانی و استقامت بدنی انجام دهید:

۱)شنا

فرو رفتن در آب و حرکت دادن دست‌ و پا موجب کاهش بسیاری از عوارض بارداری از جمله حالت تهوع، درد سیاتیک و ورم مچ پا می‌شود.

۲)پیاده‌روی

کم‌هزینه‌ترین ورزش، پیاده‌روی است؛ بدون نیاز به تجهیزات یا عضویت در باشگاه! فقط باید یک جفت کفش ورزشی مناسب می‌توان این فعالیت را انجام داد.

۳)یوگا

تمرینات یوگا موجب افزایش آرامش، انعطاف‌پذیری، تمرکز و تنفس منظم می‌شوند. از انجام حرکاتی با وارونگی خمیدگی‌های شدید کمری (به دلیل مشکلات احتمالی فشار خون) اجتناب کنید و سعی کنید حرکاتی را انجام دهید که بدنتان را گرم نگه می‌دارد.

فراموش نکنید با گذشت هر نیم‌ساعت فعالیت که تعریق را به دنبال دارد، حداقل یک لیوان آب بنوشید تا آب ازدست‌رفته بدن را جبران کنید. نوشیدن آب کافی، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیش از شروع ورزش، حین انجام تمرین و پس از پایان ورزش اهمیت زیادی دارد.

منبع: whattoexpect / مترجم: الهه جعفرزاده

۴۷۲۳۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا