بین الملل

مرکل: از افغانستان باید عبرت گرفت

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ مرکل در مجلس آلمان افزود، کشورش برای کمک به افغان های همکار با نیروهای ارتش این کشور و سازمان‌های کمک رسان که مایل به بیرون رفتن از افغانستان پس از ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) هستند، تلاش خواهد کرد.

دولت مرکل و هم پیمانانش در ائتلاف نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، به علت ناتوانی در پیش بینی تسلط سریع طالبان برا افغانستان در پی آغاز عملیات خروج نیروهای اشغالگر بیگانه از این کشور آسیای میانه، زیر انتقاد قرار گرفته‌اند.

تلاش‌های دشوار برای بیرون بردن شهروندان آلمان از کابل، به وجهه محافظه‌کاران هوادار مرکل آسیب رسانده، به گونه‌ای که محبوبیت آنان در فاصله پنج هفته مانده به انتخابات ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ماه) در سراشیبی تندی قرار گرفته است.

الکساندر گولند رهبر افتخاری حزب راست گرای افراطی آلترناتیو برای آلمان که از مرکل درخواست توقف موقت پذیرش درخواست‌های پناهندگی را کرده، گفته است که حزب او به طرح دولت برای اعزام نظامیان آلمان به منظور کمک به تخلیه شهروندان این کشور، رای منفی خواهد داد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز از آمریکا خواست که از مساله افغانستان درس عبرت بگیرد. وی افزود: نتیجه‌گیری اصلی که آمریکا می‌تواند از اوضاع پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان بکند این است که لازم نیست به کسی درس زندگی بیاموزد.

کشورهای غربی روز چهارشنبه با توجه به نزدیک شدن فرجه ۳۱ اوت برای خروج نیروهای بیگانه از افغانستان و نبود نشانه‌ای از موافقت طالبان با تمدید این مهلت، به تلاش‌هایشان برای تخلیه هزاران نفر از افغانستان شتاب بخشیده‌اند و تاکنون آمریکا و متحدانش بیش از ۷۰ هزار نفر از جمله شهروندان، کارکنان ناتو و افغان‌های در معرض خطر را در یکی از بزرگ‌ترین عملیات ترابری هوایی از افغانستان خارج کرده‌اند.

«دیوید بسیلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد به رویترز در دوحه گفت: طوفان کاملی به دلیل چند سال خشکسالی، درگیری، اوضاع بد اقتصادی توام با کووید در راه است و از جامعه جهانی خواست مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار کمک غذایی به مردم افغانستان اهدا کند.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا