استانها

مراکز مهر خانواده برای آرامش روحی کودکان فعالیت می کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فولیان، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین درجریان بازدید از مرکز ملاقات ویژه فرزندان طلاق (مرکز مهر خانواده) شهرستان قزوین با تاکید بر اهمیت فعالیت این مراکز بیان کرد: طلاق از جمله آسیب های جدی و گسترده ای است که جوامع امروزی با آن درگیر هستند و واجد آثار سوئی است که تبعات آن افراد زیادی را از والدین و خانواده زوجین گرفته تا فرزندان آنها متاًثر می سازد.

فولیان ضمن تقدیر از کارکنان مرکز فوق افزود: اصل دهم قانون اساسی کشور خانواده را واحد بنیادی جامعه اسلامی معرفی می کند، بنابراین سامان دادن به بقای خانواده پس از طلاق و حفظ برخی از کارکردهای آن می تواند یکی از مهمترین اقداماتی باشد که جنبه پیشگیرانه آن بر کسی پوشیده نیست.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: بهبود شرایط زندگی فرزندان پس از طلاق امکان پذیر نیست مگر اینکه فرزندان از مهر و محبت هر دو والد و ارتباط با بستگان نزدیک دو طرف مادری و پدری بهره مند باشد. این مهم خود را به صورت عملی در ملاقات پس از طلاق نشان می دهد.

او افزود: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی کشور، "ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائلِ اخلاقی و مبارزه با کلیه مظاهرِ فساد و تباهی" را از تکالیفِ دولت می داند. علاوه بر این کودکان حاصل از طلاق بدلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند در معرض تعارض بین والدین خود هستند که در روابط عمومی شان دچار بن بست شده اند. این دسته از والدین مجبور به تبادل و تحویل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده اند که فضای کلانتری ها به عنوان بستر برخورد مجرمان و کانون گردآوری انواع آسیب های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نمی باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم استان در ادامه تصریح نمود: قانون حمایت از خانواده و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن در اواخر سال۱۳۹۳ ، ماده۶۸ آیین نامه به منظور اجرایی کردن تبصره ماده۴۱ قانون مذکور دادگستری ها را به تخصیص مکان های متناسب با روحیات اطفال جهت ملاقات با والدین موظف کرده است و اجرای این وظیفه را با استفاده از امکانات و منابع انسانی سازمان بهزیستی و ادارات کل نیروی انتظامی، تعاون کار ورفاه اجتماعی و بهداشت و درمان تبیین کرده است.

فولیان در ادامه ضمن اشاره به به فعالیت دو مرکز ملاقات ویژه فرزندان طلاق در استان (شهرستان قزوین والبرز) افزود: افزایش کیفیت خدمات مشاوره ای و مددکاری به مراجعین یکی از مهمترین وظایف و رسالت های مراکز یاد شده در راستای صیانت از حقوق اطفال و نوجوانان می باشد و کلیه دستگاه های همکار باید در زمینه ساماندهی و ارائه هر چه بهتر خدمات مراکز موصوف به گروه هدف مورد نظر همکاری لازم را با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین به عمل آورند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم استان قزوین در پایان با اشاره به مصوبات نشست گفت: تعیین مکان جدید مرکز مهر خانواده شهرستان قزوین، تشکیل کمیته تخصصی با حضور رئیس و قضات محاکم خانواده قزوین و پرسنل مراکز مهر خانواده به منظور ارتقاء کیفیت خدمات مراکز موصوف به صورت فصلی، معرفی یک نفر نماینده تام الاختیار و مطلع توسط بهزیستی و محاکم خانواده شهرستان قزوین به منظور افزایش ارتباط و همکاری موثر، ارائه گزارش جامع و کامل کلیه دستگاه های اجرایی همکار در برنامه به صورت ماهانه به معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین و استقرار یک مامور نیروی انتظامی در مراکز مهر شهرستان های قزوین والبرز از جمله مواردی هستند که تصویب شده و سازمانها ی متولی موظف به اجرای آن هستند.

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا