فناوری اطلاعات

محافظت ناشی از تزریق دو دوز واکسن کرونا در عرض ۶ ماه کاهش می‌یابد

به گفته محققان بریتانیایی، محافظت ناشی از واکسن کرونا فایزر-بیون‌تک و آسترازنکا در عرض ۶ ماه پس از تزریق دو دوز شروع به کاهش می‌کند، بنابراین ظاهرا تزریق دوز سوم موضوعی حیاتی به حساب می‌آید.

طبق پژوهش «ZOE COVID» بریتانیا، محافظت ناشی دو دوز واکسن فایزر از ۸۸ درصد در یک ماه پس از تزریق دوز دوم، به ۷۴ درصد در ۵ تا ۶ ماه بعدش می‌رسد. کارایی واکسن آسترازنکا هم در ۴ تا ۵ ماه از ۷۷ درصد به ۶۷ درصد می‌رسد. این نتایج با بررسی بیش از ۱.۲ میلیون نتیجه آزمایش بدست آمده‌اند.

در حالی که پژوهش اخیر از شروع کاهش کارایی در کمتر از ۶ ماه خبر می‌دهد، تحلیل‌های گذشته گفته بودند که واکسن‌ها حداقل تا ۶ ماه از ما در برابر کرونا محافظت می‌کنند.

به گفته یکی پژوهشگران اصلی ZEO COVID به نام «تیم اسپکتور»، در بدترین سناریو میزان محافظت در افراد مسن و کادر درمان در زمستان به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد:

«این نتایج نشان می‌دهند که باید دست بکار شویم. ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم و نظاره‌گر کاهش محافظتی باشیم که از طریق واکسن بدست می‌آید، مخصوصا در دورانی که هنوز میزان ابتلا بالاست و افراد به کرونا مبتلا می‌شوند.»

واکسن کرونا آسترازنکا

از زمان شروع واکسیناسیون بسیاری اعتقاد داشتند که افراد باید هر سال واکسن دریافت کنند و حالا به نظر می‌رسد در چنین مسیری گام برمی‌داریم.

در ابتدا پژوهش‌ها از کارایی مناسب دو دوز واکسن خبر می‌دادند، اما حالا که گونه دلتا در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده و ده‌ها هزار را به کام مرگ کشانده، ظاهرا باید به سراغ دوز سوم برویم.

بسیاری از کشورهای ثروتمند مانند بریتانیا و ایالات متحده چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کنند و با سفارش‌ دوزهای اضافه به‌زودی تزریق دوز تقویتی را شروع می‌کنند. با این وجود هنوز نمی‌دانیم پس از تزریق دوز سوم تا چه مدتی از افراد در برابر کرونا محافظت می‌شود.

شاید با دوز سوم به یک ایمنی دائمی دست پیدا کنیم، شاید هم با گونه‌های جدید کرونا به دوزهای بعدی نیاز داشته باشیم. تا به امروز در سراسر جهان ۵ میلیارد دوز واکسن به افراد تزریق شده که سهم کشورهای فقیر بسیار کمتر از کشورهای ثروتمند بوده؛ کشورهایی که در آینده تزریق دوز سوم را هم آغاز می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا