بین الملل

قندوز سقوط کرد/نبرد کوچه به کوچه در لشگرگاه

به گزارش خبرآنلاین ، ساعاتی پیش رسانه ها از ورود طالبان به قندوز و سرپل خبر دادند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد: «افراد طالبان توانسته دو شهر قندوز و سرپل را تصرف کنند.هواپیماهای آمریکایی و دولت افغانستان مردم غیرنظامی و خانه‌های آنها را مورد بمباران‌های وحشیانه قرار داده‌اند" که "اثرگذار نیست" و افراد طالبان "تلفات قابل ملاحظه‌ای نداشته است.»

این در حالی است که یورونیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: گزارش‌ها از افغانستان در روز یکشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد/اسد) حاکی است دو شهر قندوز و سرپل، دو مرکز دو ولایتی به همین نام، به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده است.

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند.

این خبرگزاری در ادامه با بررسی وضعیت جنگ در افغانستان و با تایید کنترل طالبان بر شهر قندوز در ۳۰۰ کیلومتری کابل و نیز کنترل شهر سرپل در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت، می‌نویسد که متوقف کردن طالبان در این دو شهر توسط ارتش افغانستان «محتمل به نظر نمی‌رسد».

در صورت تایید رسمی از سوی دولت مرکزی مستقر در کابل، قندوز و سرپل، سومین و چهارمین مراکز ولایتی خواهند بود که ظرف ۴۸ ساعت گذشته به دست طالبان سقوط می‌کنند. قندوز پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی ۲ بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از محمدحسین مجاهدزاده ، عضو شورای ولایتی سرپل آورده است که «طالبان یک گردان ارتش را در حومه شهر [سرپل] محاصره کرده‌اند و تمام نقاط دیگر شهر در کنترل طالبان است».

طالبان روز جمعه، شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران و یک روز بعد در ۷ اوت، کنترل شبرغان مرکز ولایت جوزجان و زادگاه ژنرال عبدالرشید دوستم را به تصرف خود در آوردند.

سرعت پیشروی طالبان برغم حمایت نیروی هوایی آمریکا که بویژه مواضع طالبان را در شبرغان بمباران کرد، ناظران و همچنین نیروهای امنیتی افغان را غافلگیر کرده است.

نیکول فرارا ، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دیروز شنبه تایید کرد که آمریکا بر حملات هوای خود افزوده وروزهای اخیر حملات متعددی را انجام داده‌اند. وی افزود که نیروی هوایی آمریکا از افغانستان حمایت می‌کند.

دولت افغانستان در قبال از دست رفتن مراکز ولایات هیچ واکنشی نشان نداده و تنها متعهد به بازپس گیری سریع آنها شده است.

نبرد خیابانی و کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند

کماندوهای افغانستان نبرد خیابانی و کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند

نبرد کوچه به کوچه در لشگرگاه

همزمان گزارش ها از ولایت هلمند حاکی است یک درمانگاه و یک دبیرستان در شهر لشگرگاه، مرکز این ولایت، جایی که جنگ کوچه به کوچه ارتش افغانستان با طالبان در جریان است، در نتیجه حملات تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید حملات هوایی به مواضع طالبان در بخش‌هایی از شهر لشگرگاه، به آسیب دیدن درمانگاه و مدرسه اشاره‌ای نکرد و گفت که این مناطق تحت کنترل طالبان است و تلفات جانی و زخمی‌ها در میان شهروندان عادی می‌تواند نتیجه حملات طالبان بوده باشد.

خبرهای تکمیلی منتشر خواهد شد.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا