بین الملل

طالبان جنوب کابل را گرفت/لشکر ۲۰۷ ظفر به طالبان تسلیم شد/طالبان:پیشنهادی برای اشتراک قدرت از سوی دولت کابل دریافت نکرده‌ایم

به گزارش خبرآنلاین، ذبیح الله مجاهد امروز جمعه در توئیتی نوشت که با تصرف فرماندهی پلیس تعداد زیادی از نیروهای دولتی به آنها تسلیم شده اند و جنگ در منطقه جنوبی شهر پل علم ادامه دارد.

مجاهد افزود، ۵ تانک دولتی و مقدار زیادی مهمات و تعدادی سلاح نیز بدست این گروه افتاده است.

برخی رسانه های اجتماعی افغانستان هم نوشته اند که شهر قلات مرکز استان زابل در مسیر بزرگراه کابل- قندهار نیز بدست طالبان سقوط کرده است.

مقامات دولتی و نهادهای امنیتی افغانستان سکوت اختیار کرده اند و با وجود اعلام سقوط استانهای غزنی، هرات، بادغیس، هلمند و قندهار طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ واکنشی نشان نداده اند.

اگر گروه طالبان موفق شوند شهر پل علم مرکز استان لوگر را تصرف کنند، نخستین مرکز استانی خواهد بود که در مرز کابل پایتخت قرار دارد و می تواند این گروه را به دروازه شهر کابل برساند.

آخرین تحولات افغانستان؛ لشکر ۲۰۷ ظفر به طالبان تسلیم شد

منابع خبری در غرب افغانستان اعلام کردند که لشکر ۲۰۷ ظفر پیش از ظهر امروز جمعه به طالبان تسلیم شد و از سرنوشت فرماندهان ارتش، معاون ارشد امنیتی وزارت کشور و اسماعیل خان گزارشی در دست نیست.

به گزارش ایرنا، صفحه خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که لشکر ۲۰۷ ظفر مستقر در استان هرات امروز جمعه به طالبان تسلیم شد اما از سرنوشت فرمانده این لشکر و مقامات دولتی از جمله محمداسماعیل خان فرمانده نیروی مردمی گزارشی در دست نیست.

همچنین گفته می شود که کامران علی زایی رئیس شورای استانی هرات نیز امروز جمعه به طالبان تسلیم شده است.

ساکنان هرات می گویند که وضعیت شهر بطور کامل آرام است و گروه طالبان در اطلاعیه ای از کارمندان غیر نظامی دولت خواسته است که سر وظیفه خود حاضر شوند و نظامیان نیز می توانند با تسلیم کردن سلاح های خود رسید دریافت کنند.

طالبان در اطلاعیه امروز خود در شهر هرات با اعلام شماره تماس ویژه شکایات مردمی گفته است که در صورت مشاهده هر گونه بد رفتاری از سوی نیروهای طالبان موضوع را اطلاع دهند تا جلو آن گرفته شود.

وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه در اطلاعیه ای از کشته شدن ۲۰۲ عضو گروه طالبان در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق مختلف این کشور خبر داده و افزوده است که در این مدت ۸۹ تن دیگر آنها نیز در حملات هوایی و زمینی ارتش زخمی شده اند.

در اطلاعیه وزارت دفاع افغانستان آمده است که این افراد طالبان در استان های ننگرهار، غزنی، فراه، بادغیس، بلخ، هلمند وکاپیسا کشته و یا زخمی شده اند.

طالبان: پیشنهادی برای اشتراک قدرت از سوی دولت کابل دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی طالبان گفت، این گروه هیچ دعوتی از سوی دولت افغانستان برای اشتراک قدرت دریافت نکرده؛ این در حالیست که اخیرا کابل گفته چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در حالی خبر اشتراک‌گذاری در قدرت با کابل را رد کرد که اخیرا گزارش شده بود دولت افغانستان در ازای پایان خشونت‌ها به این گروه شبه‌نظامی پیشنهاد شریک شدن در قدرت را داده است.

سهیل شاهین همچنین گفت، طالبان آماده حضور در دولت انتقالی است و تمایلی ندارد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را برکنار کند.

الجزیره از قول یکی از منابع دولتی کابل گفته بود که دولت کابل چنین پیشنهادی را مطرح کرده است. این پیشنهاد از طریق دفتر سیاسی طالبان در قطر به این گروه شبه‌نظامی داده شد که میزبان گفتگوهای درون افغانی است.

بر اساس گزارش‌ها، اوضاع افغانستان در حال حاضر وخیم‌تر از ژوئیه و زمانی است که اطلاعات آمریکا پیش‌بینی می‌کرد کابل ظرف شش تا ۱۲ ماه پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان سقوط می‌کند.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا