اقتصاد

سوال یک اقتصاددان از دولت منتخب درباره اصلاحات ساختاری و نهادی/ ابرچالش‌ها بدون برجام به راحتی قابل درمان نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وحید شقاقی‌شهری در بخشی از کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره این‌که ایده‌های اقتصادی دولت رییسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است؟ با اشاره به چالش‌هایی همچون فضای نامساعد کسب‌وکار، افزایش بدهی‌های دولت و کسری‌های بودجه، تنزل سرمایه اجتماعی، فساد اقتصادی، تشدید کسری‌های تجاری غیرنفتی، گسترش شکاف طبقاتی، نظام معیوب یارانه‌ای و بیماری‌های واگیردار، اظهار داشت: هیچ‌کدام از دولت‌ها حاضر به پذیرش اصلاحات ساختاری و نهادی نشدند.

وی تاکید کرد: سوال اصلی امروز این است که آیا دولت آینده حاضر به پذیرش اصلاحات ساختاری و نهادی خواهد شد یا خیر.

سوال یک اقتصاددان از دولت منتخب درباره اصلاحات ساختاری و نهادی/ ابرچالش‌ها بدون برجام به راحتی قابل درمان نیست

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: در اقتصاد ایران از چهار جریان نام برده شده؛ اقتصاد آزاد، نهادگرایی، اقتصاد دولتی و اقتصاد اسلامی. ولی مساله مهم این است که هیچ‌کدام از دولت‌های ما، یک تفکر واحد را نتوانستند دنبال کنند. در دولت‌های گذشته از جریانات مختلف نام برده شدند، اما عملا یک جریان واحد را در هیچ دولتی شاهد نبودیم. من احساس می‌کنم در دولت آینده هم همین اتفاق بیفتد.

شقاقی‌شهری گفت: عملا جریان‌سازی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. جریان‌سازی و تفکر اقتصادی موضوعی است که یک سیر تاریخی دارد و در اقتصاد ایران و دانشگاه‌های ما باید خود را نشان می‌داد، ولی واقعیت این است که احتمالا تفکر خاصی را نخواهیم دید.

وی افزود: دولت آینده ۴ سال فرصت دارد که بتواند با چالش‌ها و ابرچالش‌ها مواجه شود. این دولت پشت سر هم درگیر مسایلی خواهد شد که امروز به مرحله‌ای رسیده که با مسکن نفت هم نتوانیم به سرعت و راحتی اقتصاد را درمان کنیم. بنابراین احساس می‌کنم دولت سیزدهم از شروع کار درگیر چالش‌های ظهوریافته یا به‌وقوع پیوسته خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از یک طرف ما با تحریم‌ها مواجه هستیم که مذاکرات به درازا کشیده و در ضمن حتی اگر مذاکرات هم به نتیجه برسد، دیگر احتمالا برخی از ابرچالش‌ها را حتی با درآمدهای ۴۰، ۵۰ میلیارد دلاری نفت هم نمی‌توانیم به راحتی درمان کنیم.

مشروح اظهارات وحید شقاقی درباره فضای اقتصادی کشور را (ایــنــجــــــــــا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا