بین الملل

دست خالی انگلیس در شورای امنیت برای متهم کردن ایران

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به شبکه راشا تودی گفت: برخی اعضای شورای امنیت در حمایت از اتهامات مطرح شده توسط شرکای غربی شان [علیه ایران] درباره «حمله» به یک کشتی اسرائیلی در آب های بین المللی در سواحل عمان احتیاط به خرج داده و می گویند باید یک تحقیق مستقل در این باره انجام شود.
راشا تودی نوشت: انگلیس که یکی از شهروندانش در این حادثه جان باخته در نشست غیر علنی روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل خواستار به بحث گذاشته شدن حمله به این کشتی به نام مِسِر استریت شد که گفته می شود حمله‌ای پهپادی بوده است. انگلیس مدعی شد که «به احتمال زیاد» ایران مسئول این حمله بوده است، ادعایی که تهران آن را قویا رد کرد.
این منبع در این باره گفت: معلوم بود که همه ی اعضای شورای امنیت در حالی که نتیجه ای از یک تحقیق مستقل، بی طرفانه و بین المللی موجود نیست، حاضر به حمایت از اتهامات شرکای غربی نبودند.

اتهامات اخیر از سوی رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا درباره حادثه کشتی مرسر استریت علیه ایران در حالی مطرح می شود که زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که بلافاصله بعد از این حادثه، مقامات اسرائیلی ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند، گفت: این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف‌کردن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیر انسانی آن در منطقه است. بدین منظور، آنها دیگران را به انجام کارهای نادرست متهم می‌کنند. تقریبا بعد از تمام حوادث در خاورمیانه، اسرائیل ایران را متهم می‌کند. آنها بلافاصله و بدون هیچ مدرکی این کار را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: مظلوم‌نمایی، دروغ و فریب بخشی از ابزارهای آنها است. هدف جار و جنجال اسرائیل در حادثه مرسر استریت نیز بویژه پنهان‌کردن اعمال تروریستی خود علیه ناوبری تجاری است. تنها در کمتر از دو سال این رژیم بیش از ۱۰ کشتی تجاری در دریاهای منطقه را مورد حمله قرار داده است. در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱، نخست‌وزیر سوریه اعلام کرد که ۷ نفتکش در مسیر خود به سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. این حوادث که اسرائیل عامل آنها بود، باعث کمبود جدی سوخت در سوریه شد. در ۱۱ مارس ۲۰۲۱، رسانه‌های جریان اصلی گزارش دادند که اسرائیل حداقل بیش از ۱۰ کشتی عازم سوریه را که بیشترشان حامل نفت بودند، هدف قرار داده است. همچنین در ۲۳ آوریل ۲۰۲۱، یک نفتکش در سواحل سوریه مورد حمله یک پهپاد قرار گرفت. سه سوری از جمله دو خدمه کشتی در این حمله کشته شدند. باز هم اسرائیل مسئول حمله بود.

ارشادی گفت: اینها تنها چند نمونه از ماجراجویی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم اسرائیل در دریاهای منطقه است. چنین اعمال تروریستی و غیر قانونی امنیت دریانوردی را به طور جدی تهدید می کند، آزادی ناوبری را مختل می‌سازد و امنیت انرژی را به خطر می‌اندازد. همچنین اسرائیل به تجاوزهای نظام‌مند و مستمر خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه ادامه می‌دهد. این اقدامات غیر قانونی تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا