بین الملل

دبیرکل حزب‌الله: آمریکا برخی از سران داعش را به افغانستان منتقل کرده است

پایگاه خبری العهد گزارش داد که سخنرانی امشب نصرالله به مناسبت چهارمین سالروز آزادسازی ارتفاعات لبنان موسوم به عی «آزادسازی دوم» ایراد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیروزی در این ارتفاعات، به صورت رایگان به دست نیامد، بلکه در این زمینه جانفشانی زیادی صورت گرفت، گفت که «پیروزی در ارتفاعات در چهار سال قبل، بخشی از جنگ جهانی علیه سوریه و طرح خطرناکی بود که برای منطقه آماده شده بود».

دبیر کل حزب الله ادامه داد: «داعش قصد داشت بر سوریه مسلط شود و لبنان نیز بخشی از طرح آن بود… هدف داعش این بود که تدمر [صحرای شرق سوریه] را به قلمون [در غرب سوریه و شرق لبنان] و اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، جنگ دشوارتر بود».

نصرالله با اشاره به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای و تسهیلات بسیاری که برای داعش وجود داشت، گفت که هزاران نفر از عناصر داعش به منطقه آورده شدند و آمریکا مانع مبارزه حکومت لبنان با داعش شد.

داعش ساخته آمریکا است

وی با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و مسئولان این کشور بارها تأکید کردند که داعش، ساخته باراک اوباما و هیلاری کلینتون است، خاطر نشان کرد: «داعش همیشه تهدیدی برای ارتفاعات و بیروت و ارتش بوده است.

دبیر کل حزب الله با اشاره به ناکامی حکومت لبنان در مقابله با تروریستها و دفاع از مناطق این کشور در مواجهه با داعش، تصریح کرد: «سفارت آمریکا با تهدید توقف کمک به ارتش، مانع از مبارزه حکومت با داعش شد».

نصرالله با تأکید بر اینکه میشل عون رئیس جمهور لبنان به فشارهای آمریکا مبنی بر عدم مداخله برای مقابله با تروریستها تن نداد، تصریح کرد: «حزب الله در راستای خواست مردم و ساکنان ارتفاعات، وارد این جنگ شد».

سلاح حزب الله به لطف جمهوری اسلامی است

وی ادامه داد: «همه مبارزه ما چه در شرق لبنان چه در سوریه، سلاح و امکانات ما، در درجه اول به لطف جمهوری اسلامی ایران بود… به همه تکفیری‌ها و تروریست‌ها و به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که اگر بازگردید بازمی‌گردیم».

نصرالله با اشاره اینکه نبرد ارتفاعات تجربه جدیدی به وجود آورد که معادله ارتش-ملت-مقاومت را پایه‌گذاری کرد، درباره افغانستان نیز گفت: « آمریکا برخی سران داعش را به افغانستان منتقل کرده است».

سقوط و شکست همه‌جانبه آمریکا در افغانستان

دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد: «این طرح آمریکا در حال سقوط است… دلیل آن نیز رخدادهای افغانستان است… هر عنوانی که استفاده می‌شود، فریبکاری است و هدف آن اشغالگری و سیطره است… آنچه امروز در افغانستان شاهد هستیم، -به اعتراف آمریکاییها- شکست کامل آمریکاست».

نصرالله تصریح کرد: «آمریکا و انگلیس کسانی را رها کردند که با آنان همکاری کرده بودند، ولی سگهای خود و صندوقهای [حامل] مشروبات الکی خود را خارج کردند…در یکی از پروازها از کابل، به درخواست صاحب شماری از حیوانات – که طبعا انگلیسی است- ۲۵۰ صندلی رزرو شد بعد به تعدادی از افغانستانی‌ها که ویزای انگلیس داشتند،‌ اجازه دادند در صندلی‌های باقی مانده بنشینند…. این سقوط اخلاقی است وقتی که چند سگ یا گربه یا چند بطری ویسکی از جان انسان‌ها مهم‌تر می‌شود».

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه آمریکایی‌ها با بالگرد و هواپیما برخی سران داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کردند، گفت: این کار وقتی انجام می‌شد که آمریکا از سقوط آن منطقه مطمئن می‌شد … مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی گفته، متأسف است از شیوه‌ای که [در خروج از افغانستان] استفاده شد و کسی [برای خروج از افغانستان] با اروپایی‌ها مشورت نکرد… و گفته باید وضعیت خودمان را سامان دهیم».

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود، به مسائل لبنان و خطرات گروههای تروریستی پرداخت و گفت: «برخی می‌گویند که داعش و جبهه النصره، هیچ خطری برای لبنان ندارد. امروز همین افراد می‌گویند که لبنان تحریم و محاصره نیست. این در حالی است که لبنان چند سالی است که محاصره است. این افراد اطلاعی از لبنان ندارند».

آمریکا مانع اصلی واردات سوخت به لبنان است

نصرالله خاطر نشان کرد: «زمانی که سفیر آمریکا می‌گوید که اجازه خواهد داد گاز مصر از طریق سوریه وارد [لبنان] شود، اعترافی از سوی آمریکاییهاست که طی سه سال گذشته مانع از این کار شده بود… چه کسی مسئول این ضررهایی است که به اقتصاد لبنان وارد شده است».

دبیر کل حزب الله ضمن انتقاد از تحریمهای آمریکا و تأثیرات منفی که بر روی لبنان و سوریه داشته است، تأکید کرد: «قانون سزار، لبنان را نیز محاصره می‌کند.. آمریکا مانع سرمایه‌گذاری در لبنان می‌شود.. و بسیاری از تجار و صنعتگران لبنانی و شرکتها خواستار سرمایه‌گذاری در سوریه بودند، ولی تحریمهای آمریکا مانع این مسئله شد».

وی در ادامه به مسئله واردات سوخت از ایران پرداخت و گفت: «از ایران نفت وارد خواهد شد. این تهدیدی برای طرح آمریکا در کشور است… ایران صادرات نفت به افغانستان را بنا به درخواست طالبان از سر گرفته است… پیش از این نیز، دولت افغانستان برای خرید نفت ایران باید از آمریکا اجازه می‌گرفت… اگر لبنان برای آمریکا اهمیت دارد، باید آن را نسبت به قانون سزار یا واردات نفت از ایران، معاف کند».

کابینه باید هر چه سریعتر تشکیل شود

دبیر کل حزب الله در بخش دیگر به مسئله تشکیل کابینه لبنان پرداخت و گفت: «دولت جدید لبنان باید زودتر تشکیل شود؛ حال آنکه برخی حرف‌های سخیفی می‌زنند که ما منتظر مذاکرات وین هستیم .. بر تشکیل کابینه در سریعترین زمان اصرار داریم تا حل بحرانها آغاز شود… ولی متأسفانه تمامی خونهای ریخته شده، دردها و مشکلات لبنان نتوانسته است مسئولان را به سمت تشکیل کابینه سوق دهد… آیا وقت آن نرسیده است که رایزنی درباره وزرا و نامهای آنان به پایان برسد؟».

وی با بیان اینکه پرونده تحقیقات انفجار بندر بیروت سیاسی شده است، تصریح کرد: «احضار نخست‌وزیر [مستعفی، حسان دیاب] نشان داد، همه نگرانی‌هایی که در خصوص پرونده تحقیقات انفجار بندر بیروت داشتیم، درست بود… مسئولان قضایی لبنان باید ورود کنند.».

منتظر بازگشت امام موسی صدر هستیم

نصرالله درباره سالروز ربایش امام موسی صدر هم گفت: «سالگرد ربایش امام موسی صدر و دو همراهش، بسیار دردناک است؛ زیرا تجاوز به لبنان و ملت آن است و ظلم بزرگی به امام میهن، مقاومت و مظلومان لبنان و منطقه به شمار می‌رود».
وی در پایان خاطر نشان کرد: «هدف قرار دادن امام [موسی] صدر، هدف قرار دادن مقاومت و پروژه آزادسازی فلسطین و صلح داخلی است. به همین دلیل، ما احساس ظلم بزرگی می‌کنیم.. ما تأکید می‌کنیم که فرزندان امام صدر هستیم. مسیرش را تکمیل خواهیم کرد و منتظر بازگشت او هستیم… وی مانع هر گونه فتنه در کشور بود و تمام دغدغه‌اش حفظ جان مردم لبنان بود… زیرا طرح دیگران، فتنه‌افروزی در لبنان و تخریب این کشور بود. به همین دلیل باید این مانع را از سر راه خود برمی‌داشتند.. لذا هدف قرار دادن امام موسی صدر، حمله به مقاومت و طرح آزادسازی قدس بود».

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا