بین الملل

جنجال در آمریکا درباره سفر مخفیانه و بدون مجوز دوقانون‌گذار به افغانستان

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، سفر این دو قانونگذار آمریکایی( ست مولتن دمکرات و پیتر میجر جمهوری خواه) در حالی به صورت مخفیانه به افغانستان انجام شد که آمریکا برای خارج کردن اتباع خود و همچنین پناهجویان افغان تحت فشار است.

این دو قانونگذار آمریکایی اخیرا از دولت بایدن در مورد روند خارج کردن شهروندان آمریکایی و خارجی انتقاد کرده بودند.

مولتن و میجر روز سه شنبه در بیانیه مشترکی گفتند که آنها "برای نظارت بر مأموریت تخلیه آمریکایی‌ها و متحدان" به کابل سفر کرده‌اند و این سفر "برای به حداقل رساندن خطر و اختلال در کار مردم آنجا" مخفیانه انجام شده است.

این سفر باعث خشم وزارت خارجه و دفاع آمریکا شده است و برخی از مقامات گفته‌اند""به همان اندازه احمقانه است که خودخواهانه است. آنها صندلی آمریکایی‌ها را اشغال می‌کنند."

این دو عضو کنگره آمریکا طی بیانیه ای اعلام کردند، هدفشان از این سفر مخفیانه به افغانستان، نظارت و و بررسی روند خروج و تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان بوده است.

در این میان مقامات دولت بایدن از اقدام این دو قانونگذار آمریکایی برای سفر مخفیانه و بدون مجوز به افغانستان انتقاد کردند.

گزارش شده که سفر این دو عضو کنگره آمریکا به افغانستان کمتر از ۲۴ ساعت انجام شد.

در این میان نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دیگر قانونگذاران آمریکایی خواست چنین اقدام مشابه این دو عضو کنگره (سفر مخفیانه به افغانستان) را در این شرایط کنونی انجام ندهند.

پلوسی افزود: سفر اعضای کنگره به افغانستان باعث می شود تا در مسیر ماموریت اصلی ما که خارج کردن امن امریکایی ها و افغان ها از این کشور است، خطراتی ایجاد شود.

این دو قانونگذار آمریکایی شب گذشته نیز به شدت از نحوه مدیریت روند خروج آمریکایی ها و شهروندان افغان توسط دولت بایدن انتقاد کرده و گفتند: واشنگتن باید از شرایطی که نیروهای ما اکنون در افغانستان در آن قرار دارند، شرمسار باشد. اوضاعی که امریکایی ها در افغانستان در این مقطع زمانی روبرو هستند، بسیار وخیم تر از چیزی است که انتظار داشتند.

در ادامه بیانیه این دو قانونگذار آمده است: پس از گفتگو با فرماندهان نظامی و مشاهده اوضاع، اشکار شد که چون ما روند خارج کردن آمریکایی ها و افغان ها را خیلی دیر آغاز کردیم، هر کاری هم انجام دهیم به موقع این افراد را از افغانستان خارج نخواهیم کرد.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا