استانها

تکذیب بستری شدن چند کودک در یک تخت در بیمارستان امام حسین(ع)/اوضاع فاجعه بار کرونا در اصفهان

بهروز کلیدری در گفت وگو با خبرنگارخبرآنلاین، با اشاره به شرایط فراتر از فاجعه کرونا در اصفهان اظهار داشت: بیش از سه هزار نفر بیمار کووید در بیمارستانهای اصفهان بستری است و در شبانه روز بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ بیمار جدید بستری می شود و یک هزار نفر هم پرونده سرپایی تشکیل دادند که به صورت موقت در بیمارستانها تحت نظر هستند.

وی افزود: بیش از چهار هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا خدمات بیمارستانی دریافت می کنند و تمام مراکز کلینیکی بی وقفه در حال خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا هستند. گمانه زنی ها بر این است که در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، در ده روز آینده تعداد بیماران بستری به بیش از ۵ هزار نفر می رسد که این یعنی فاجعه کامل!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تردیدی نیست که اگر اقدام جدی نشود در یک هفته آینده بیماران در صف انتظار می مانند کمااینکه اکنون هم شاهد این اتفاق در استان هستیم و ظرفیت تمام بیمارستانهای دولتی، خیریه و خصوصی تکمیل است و تردیدی نیست که در روزهای آتی شاهد مرگ و میرهای بیش از ۵۰ نفر در شبانه روز خواهیم بود.

کلیدری با بیان اینکه حداقل روزانه به ۶۰ الی ۷۰ تن اکسیژن مایع برای بیمارستان ها نیاز داریم، تصریح کرد: هر روز در حال رایزنی برای تامین اکسیژن مراکز درمانگر کرونا هستیم؛ از سوی دیگر روزانه به سه هزار کپسول اکسیژن نیازمندیم که امیدواریم خیران در این زمینه یاری برسانند.

وی افزود: تقریبا تمام دستگاه های اسکن در مراکز درمانی به صورت شبانه روزی در حال کار است که استهلاک این دستگاه ها هم نگران کننده است. تنها راه مهار این وضعیت فاجعه بار کرونا، اتخاذ سیاست های محدودیت کرونا در استان و به ویژه کلانشهر اصفهان است.

تکذیب بستری چند کودک در یک تخت در بیمارستان امام حسین(ع)

کلیدری این گفته را که در بیمارستان امام حسین(ع) چند کودک در یک تخت بستری می شوند، تکذیب کرد و توضیح داد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بین اطفال به طور واضح افزایش یافته است و این بیمارستان تخصصی کودکان هم تمام خدمات خود را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده است و متاسفانه شاهد بروز عوارض ناشی از کرونا مانند قارچ سیاه در بین کودکان مبتلا به کرونا دراین بیمارستان هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار بستری کرونا و مرگ و میرها بین گروه های سنی ۲۰ تا ۶۰ سال است، گفت: به نسبت امواج کرونایی در گذشته، مرگ و میرها به سن های جوان تا میانسال کاهش یافته است که متاسفانه نیروی کار فعال در جامعه به خطر افتاده است.

آسیب پذیری کادر درمان در موج پنجم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: به شدت با کمبود نیروی انسانی به ویژه پرستار، کمک پرستار و خدمه مواجه هستیم و کادر درمان زیر فشار سنگین روانی مشغول خدمت رسانی به بیمارن کرونایی هستند به گونه ای که الفاظ ایثار و جهاد هم نمی تواند توصیف این خدمت را کند.

وی به آسیب پذیری کادر درمان در این شرایط اشاره و اظهار کرد: به فرض اینکه بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۴۰۰ تخت در اصفهان دایر شود، اما با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و حداقل به ۸۰۰ نیروی پرستار، کمک پرستار و خدمه نیازمندیم که چنین ظرفیتی در استان اصفهان نیست.

کلیدری گفت: نیروها و پرستاران بیمارستانهای امام موسی کاظم(ع) و فیض برای جبران کمبود نیروی انسانی به بیمارستان الزهرا منتقل شده اند و به شدت استان اصفهان از کمبود نیروی کادر درمان رنج می برد و اگر چاره ای اساسی اندیشیده نشود این نیروها کفاف نیاز پیش رو را نخواهند داشت.

وی افزود: کمبود تخت های مراقبت ویژه (ICU) هم یکی دیگر از چالش های پیش رو است و بیماران بسیاری در صف انتظار دریافت مراقبت های ویژه هستند.

واکسیناسیون کرونا در این موج کارایی ندارد

وی با تاکید براینکه واکسیناسیون کرونا در این موج به داد ما نخواهد رسید، گفت: واکسیناسیون کرونا با قوت در حال انجام است و روزانه بین ۳۰ الی ۳۵ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت می کنند و شاید این واکسیناسیون بتواند از وقوع امواج دیگر کرونا جلوگیری کند.

شهر را تعطیل کنید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دلیل مقابله با سیاست اعمال محدودیت های سختگیرانه (لاک داون) برای ما در حوزه سلامت کشور مشخص نیست! بی تردید اتخاذ محدودیت های جدی می تواند همچون موج های قبلی به مهار این وضعیت بیانجامد و فرصت تنفس برای سیستم درمانی ایجاد شود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شرایط حاضر تنها کاری که به مهار موج پنجم کرونا در اصفهان می انجامد، کاهش بیماران ورودی به سیستم درمان است که راهی جز اعمال محدودیت های سختگیرانه (لاک داون) نیست!

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا