فناوری اطلاعات

تراشه M2 اپل احتمالا سال آینده با لیتوگرافی ۴ نانومتری از راه می‌رسد

اپل در حال کار روی تراشه جدیدی به نام M1X است که احتمالا روی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ استفاده خواهد شد. همچنین در گزارشی گفته شده که تراشه دیگری به‌نام M2 هم با فرآیند ۴ نانومتری در دست تولید است که قدرت و بهینگی توان بهتری نسبت به نسل قبلی دارد.

به گزارش «مینگ-چی کو»، تحلیلگر شرکت TF International، تراشه M2 احتمالا در اواسط سال آینده روی مک‌بوک ایر بعدی به کار گرفته می‌شود. این تراشه با لیتوگرافی ۴ نانومتری می‌تواند تعداد ترانزیستورهای خود را افزایش داده و از این رو قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

تراشه‌های M1X و M2 هر دو از پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کنند. M1 ۴ هسته پرتوان و ۴ هسته بهینه بهره می‌برد. گفته می‌شد که M1X می‌تواند به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند با ۳۲ هسته مجهز شود. ولی M2 احتمالا از نظر GPU به اندازه M1X هسته نخواهد داشت.

در حال حاضر مشخص نیست که اپل مثل امسال از تراشه M2 برای آیپد پرو ۲۰۲۲ استفاده خواهد کرد یا نه. M1 روی آیپد پرو ۲۰۲۱ قدرت بسیار بالایی ارائه می‌کند، هرچند برخی محدودیت‌های نرم‌افزاری مانع از بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های این دستگاه شده است.

پیش‌تر در ماه آوریل گمانه‌زنی می‌شد که تراشه M2 وارد فاز تولید انبوه شده و عرضه آن از ماه ژوئیه آغاز می‌گردد. همان گزارش مدعی شده بود که اپل می‌خواهد از تراشه M1 برای قدرت‌بخشی به آیپدها استفاده کند. در حال حاضر، اطلاعات زیادی پیرامون مشخصات فنی M1X و M2 در دسترس نیست.

کوپرتینویی‌ها فعلا تمرکز خود را روی سری آیفون ۱۳ گذاشته‌اند که تا حدود یک ماه دیگر با تراشه A15 بایونیک معرفی خواهد شد. این تراشه با لیتوگرافی ۵ نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شود. ولی تراشه M2 می‌تواند اولین تراشه ۴ نانومتری اپل باشد که پیش از A16 بایونیک با لیتوگرافی احتمالی ۳ نانومتری از راه خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا