بین الملل

تحریم‌های آمریکا، کانادا و انگلیس علیه بلاروس

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، انگلیس برای فشار بر الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس بخاطر آنچه لندن تلاش‌های حکومت وی بمنظور تخریب دموکراسی و نقض حقوق بشر خوانده، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

اعمال تحریم‌های اقتصادی بانک‌های دولتی بلاروس در کنار اقدامات لندن در جهت جلوگیری از عبور ناوگان‌های هواپیمایی بلاروس بر فراز انگلیس یا فرود آنها در این کشور، صورت گرفته است.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در این مورد گفت که این تحریم‌ها نشان می‌دهد که انگلیس اقدامات لوکاشنکو از زمان تقلب در انتخابات را نمی‌پذیرد.

کانادا نیز روز دوشنبه برای اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در دولت لوکاشنکو، تحریم‌هایی را علیه بلاروس اعمال کرد. مارک گارنو وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که اتاوا برخی بخش‌های بانکی و بیمه، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتاسیم کلرید بلاروس را هدف تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

وزیر خارجه کانادا به سالگرد تقلب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس اشاره کرد و گفت که از آن زمان بی عدالتی‌های دولت بلاروس علیه مردم کشورش متوقف نشده و این اقدامات فشار مضاعفی بر رهبری بلاروس وارد می‌آورد.

کانادا تاکنون ۷۲ مقام بلاروسی و ۵ نهاد این کشور را تحریم کرده است.

همچنین امروز یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که واشنگتن امروزتحریم‌های تازه‌ای را علیه حکومت لوکاشنکو که متهم به سرکوب وحشیانه مخالفان خود است، اعمال خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای‌گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا، رییس جمهوری این کشور شده است.

مخالفانی که هفته‌ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شده و به خیابان‌ها ریختند، و این اعتراض ها تا ماهها ادامه داشت.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده در مورد بلاروس وضع کرده و خواستار کناره گیری حکومت این کشور و روی کار آمدن مخالفان غربگرای وی به رهبری سوتلانا تیخانوفسکایا شده اند.

۲۳۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا