جامعه

بیماران کرونایی به صورت خودسرانه سرم استفاده نکنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر شروین شکوهی با انتقاد از روش های نادرست درمانی از سوی برخی اکیپ های درمان در منزل برای مبتلایان به کرونا، اظهار داشت: یکی از روش‌های که این روزها متداول شده و افراد زیادی را قربانی خود کرده، اعزام اکیپ های درمان در منزل است این کار علیرغم بار مالی که برای خانواده ها ایجاد می کند در بسیاری از موارد به دلیل عدم سواد و تجربه کافی این گروه ها به میزان قابل توجهی نیز مشکل آفرین شده است.

وی با بیان این که روش های نادرست و خود درمانی های بی رویه موجب کاهش و ایجاد بحران سرم در کشور شد، افزود: متاسفانه درمان های خودسرانه باعث شده، سرم حتی برای افرادیکه در بیمارستان ها به آن احتیاج مبرم دارند هم نایاب شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سرم برای مبتلایان به کرونا معجزه نمی کند، سرم ترکیبی از آب، قند و نمک است و افرادیکه می توانند از مایعات استفاده کنند به هیچ عنوان نیازی به مصرف سرم ندارند.

شکوهی همچنین گفت: استفاده از سرم در بیمارانی ضرورت دارد که به دلایل مختلف مثل تهوع و استفراغ شدید قادر نباشند از مایعات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: فقط در مواردی آن هم با تشخیص پزشک، اگر چنانچه امکان بستری شدن فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان وجود نداشته باشد و بیمار نیاز به سرم داشته باشد باشد می توان از سرم استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن انتقاد از مصرف بی رویه و خودسرانه سرم در منزل در بیماران کرونایی هشدار داد: تزریق سرم توسط افراد کم تجربه می تواند خطر آفرین باشد، سرم را باید فردی که با نحوه تزریق و رگ گیری آشنایی کامل دارد به بیمار تزریق کند.

شکوهی افزود: باید سرمی که تزریق می شود با مشکلات بیمار همخوانی داشته باشد به طور مثال نمی توان به بیمار دیابتیک سرمی که حاوی قند است تزریق کرد یا بیماری که از افت سدیم خون رنج می برد نمی تواند از سرمی که میزان سدیم آن کم است استفاده کند.

وی تصریح کرد: به طور کلی سرم درمانی در منزل مشکلات خاص خود را دارد، بیمار مبتلا به نارسایی قلبی یا فردی که دیالیز می شود با مصرف خودسرانه سرم دچار بحران های غیرقابل جبران می شود.

این متخصص عفونی با بیان این که هراقدام درمانی و بهداشتی نیازمند داشتن سواد خاص و آگاهی است، افزود: در بیشتر موارد مشکلاتی که اقدامات خودسرانه درمانی و بدون مشورت با پزشک ایجاد می کند، از منفعت آن بیشتر است، اقداماتی که وضعیت بیمار را بحرانی تر و کار کادرپزشکی را به مراتب پیچیده ترمی کند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه، به هر میزان که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر باشد و یا دچار بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی و یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک و درمنزل خطرناک تر است.

شکوهی با بیان این مطلب که مرطوب نگه داشتن مخاط تنفسی احتمال وخیم ترشدن حال بیماران مبتلا به کووید ١٩ را کاهش می دهد، تاکید کرد: به هیچ عنوان مصرف لبنیات در مبتلایان به کرونا منعی ندارد بنابراین خوردن شیر، ماست، آبمیوه، انواع مایعات، چای یا دم نوش برای درمان کرونا توصیه می شود.

وی به ابعاد مختلف و ناشناخته کرونا اشاره و تاکید کرد: کرونا درمان قطعی ندارد و استراحت و مصرف مایعات فراوان موثرترین راه حل درمان است.

۴۷۲۳۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا