بین الملل

بن‌لادن می‌خواست مستر پرزیدنت را ترور کند

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیرا کتابی تحت عنوان "ظهور و سقوط اسامه بن لادن" نوشته پیتر برگن، یک تحلیلگر امنیت ملی و تهیه کننده سابق شبکه سی.ان.ان در بازار منتشر شد.

بنا به نوشته نویسنده این کتاب، اسامه بن لادن همچنان که زمان به سمت دهمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به آمریکا پیش می‌رفت، "بن لادن مشتاق بود با یک حمله چشمگیر دیگر علیه آمریکا این موقعیت را به یادماندنی کند".

برگن نوشت: او به دستیارانش می‌گفت که خواستار "عملیاتهای موثر" است که تاثیرشان، اگر خدا بخواهد، بزرگتر از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باشند. او توضیح می‌داد که کشتن باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا یک اولویت بالا است، اما او همچنین ژنرال دیوید پترائوس، که در آن زمان فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان بود را نیز در نظر داشت.

او استدلال کرد که رهبر سابق القاعده به خودش زحمت بررسی دسیسه‌های ترور جو بایدن، معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا را نداد و او بایدن را برای پست رئیس جمهوری آمریکا "کاملا ناآماده" در نظر می‌گرفت.

برگن توضیح بیشتری درباره اینکه چرا بن لادن اینطور فکر می‌کرد، نداده و تنها بیان کرد علت اصرار او برای انجام یک حمله عمده دیگر به آمریکا از بابت "اضطراب اینکه دارد فراموش می‌شود" بود.

برگن اظهار کرد: به نظر می‌رسید که تاریخ دارد از کنار او عبور می‌کند. او اضافه کرد که دیگر دسیسه‌های این عنصر افراطگر "ناکام مانده بودند" که از قرار معلوم این موضوع بن لادن را واداشت تا به جای درخواستهایش برای "جهاد" روی رخدادهای بهار عربی تمرکز کند.

برگن استدلال کرد: با نزدیک شدن دهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، هدف غالب او اجرای یک حمله تروریستی چشمگیر دیگر علیه آمریکا بود. او در حالی مرد که فهمید شکست خورده است.

در دوم مه ۲۰۱۱ نیروهای ویژه آمریکایی به مجتمع محل سکونت بن لادن در شهر ابیت آباد پاکستان حمله کردند و او را که تحت تعقیب‌ترین تروریست جهان بود، کشتند.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا