بین الملل

انگلیس بار دیگر تهران را متهم کرد: ایران مسئول حمله به کشتی است!

به گزارش خبرآنلاین،«باربارا وودوارد»، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد، بعد از اتمام نشست شورای امنیت برای بررسی حمله به کشتی مرسر استریت در توییتر نوشت: «انگلیس اعضای شورای امنیت را در جریان ادله‌اش درباره آنچه اتفاق افتاد قرار داد. شواهد، روشن و گویا هستند. انگلیس می‌داند که ایران مسئول حمله به مرسر استریت بوده است. ما می‌دانیم که این اقدام عامدانه و هدفمند بوده است.»

وودوارد همچنین در یک کنفرانس خبری بعد از این نشست گفت: «هیچ توجیهی برای آنچه اتفاق افتاد-یعنی حمله با مجوز دولت علیه یک شناور غیرنظامی که در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده- وجود ندارد. متأسفانه دو فرد غیرنظامی که یکی شهروند انگلیس و دیگری شهروند رومانی بودند در نتیجه بی‌اعتنایی ایران به قوانین بین‌المللی جانشان را از دست دادند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اقتصاد جهان- اعم از غذا و کالاهای ما- به امن بودن تردد کشتی‌های تجاری بستگی دارد. به همین دلیل است که ما مجموعه‌ای از قوانین بین‌المللی داریم که از آزادی تردد دریایی حراست می‌کنند.»

وودوارد در ادامه گفت: «احترام به این قوانین برای حفظ صلح و ثبات بین‌المللی ضروری است. این یکی از اصول پذیرفته شده در سراسر نظام جهانی است و شورای امنیت، هفته آینده یکبار دیگر درباره امنیت دریانوردی بحث خواهد کرد.»

نماینده انگلیس در سازمان ملل در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «ایران به این قوانین احترام نمی‌گذارد. فعالیت‌های ایران و حمایتش از نیروهای نیابتی و بازیگران مسلح غیردولتی صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازند. بنابراین، پادشاهی متحده از ایران می‌خواهد این فعالیت‌ها را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد در تقویت ثبات منطقه، نقشی سازنده ایفا کنند.»

انگلیس در روزهای گذشته در کنار مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا طرح ادعاهای بی‌اساس درباره حمله ایران به کشتی رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده است. ساعاتی قبل‌تر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در توییتر نوشت: «من از محکومیت جهانی حمله ایران به کشتی مرسر استریت استقبال می‌کنیم. این، نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی بود و انگلیس به همکاری با متحدانش برای محافظت از جان انسان‌ها و حفظ آزادی تردد دریایی ادامه خواهد داد.»

انگلیس در جلسه دیگری که روز سه‌شنبه در شورای امنیت برگزار شده بود بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داده باشد که به کشته شدن دو نفر از خدمه آن منجر شد.

وزیران خارجه گروه هفت روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به کشتی مرسر استریت در دریای عمان ادعا کردند که تمام شواهد ایران را مسئول حمله به این کشتی نشان می‌دهد.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا