بین الملل

انتقاد یک روزنامه از رعایت نشدن آداب دیپلماتیک در سفر امیر عبداللهیان به بغداد

جناب وزیر امور خارجه ما آیا نمی‌دانستند که هرگونه جانمای ایستایی یا جلوس مهمانان در تمامی مراسمات یا ضیافت‌های رسمی، بر عهده کشور میزبان است؟ اگر نمی‌دانستند پس جناب مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در آن زمان چه نقشی داشتند؟ اگر نیت جناب عبداللهیان از قبل عدم ایستایی یا جلوس در کنار کشورهای ناهمسو بود، چرا این مطلب به تیم پیشروی هماهنگی اجلاس اعلام نشده بود؟

اگر این حرکت جناب وزیر توهین به ملت‌های منطقه محسوب نمی‌شود، پس اسمش چیست؟

سخنرانی جناب عبداللهیان به زبان عربی، متاسفانه نشانه‌ای دیگر از عدم اطلاع ایشان از امور دیپلماتیک در مجامع رسمی است. در مجامع رسمی یا زبان بین‌المللی یا زبان رسمی کشور ادا می‌شود .

آقای عبداللهیان در یک سفر تبلیغاتی یا یک دیدار انقلابی با گروه‌های جهادی نبودند که ناگهان در یک حرکت علاوه بر زیر پا نهادن عرف و آداب دیپلماتیک، جای خود را بدون هماهنگی تعویض کنند یا در سخنرانی خود به زبان عربی سخن بگویند که با این کار رفتار جنجالی خود را تکمیل کردند.

گویا ایشان یادشان رفته که در طول قرن‌ها ما میلیون‌ها شهید برای استقلال و آزادی و خاک و زبان مادری‌مان دادیم و ایشان که بر اساس قوانین دیپلماتیک ‌باید یا به زبان پارسی صحبت می‌کردند، یا انگلیسی، اما ایشان به زبان عربی مهمانان عرب زبان را مستفیض فرمودند!

جا دارد دلسوزان انقلاب و نظام به جناب وزیر در مورد تکرار اینگونه اقدامات، تذکری جدی داده و به ایشان فهمانده شود، حضور ایشان در مجامع بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران است و نه شخص خود امیرعبداللهیان و هرگونه استقبال، اسکان، مراسمات، بدرقه از مردم شریف و انقلابی ایران است. همچنین بازنگری اساسی و استفاده از اساتید باتجربه علم تشریفات در کنار وزیر محترم وزارت امور خارجه ایران اسلامی در این زمان واقعا واجب و الزامی است!

۲۳۳۰۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا