بین الملل

آمریکا،بیش از جمع دارایی بزوس،ایلان ماسک،بیل گیتس و ۳۰ میلیاردر دیگر برای دور نگه داشتن طالبان هزینه کرده که تا ۲۰۵۰ باید پرداخت کند!

اما هزینه واقعی این دو دهه‌ای که ایالات متحده آمریکا در افغانستان سپری کرد، چقدر بوده است؟

دانشگاه براون(Brown University) با انجام یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرد که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است. این بدان معناست که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج برداشته و سرانه آن به ازای هر افغان معادل ۵۰ هزار دلار بوده است.

به عبارت دیگر، ایالات متحده بیش از جمع دارایی خالص ثروتمندترین افراد آمریکا از جمله جف بزوس، ایلان ماسک، بیل گیتس و ۳۰ میلیاردر دیگر برای دور نگه داشتن شبه‌نظامیان طالبان از کابل، هزینه کرده است.

۲.۲۶ هزار میلیارد دلار هزینه شده در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دلار صرف شده برای آموزش ارتش مغلوب افغانستان بوده است.

اما از نظر جانی نیز جنگ افغانستان موجب جان باختن دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و نزدیک به چهار هزار پیمانکار غیرنظامی آمریکایی شده است. همزمان ۶۹ هزار نظامی افغانستان، ۴۷ هزار غیرنظامی و ۵۱ هزار ستیزه‌جو نیز کشته شده‌اند.

هزینه مراقبت از ۲۰ هزار مجروح و معلولِ آمریکایی به جا مانده از جنگ افغانستان تا کنون ۳۰۰ میلیارد دلار برای دولت‌های ایالات متحده هزینه در بر داشته و مطابق برآورد دانشگاه براون، باید به این هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر افزوده شود.

بر پایه این بررسی، بخشی از مخارج جنگ افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به پایان نمی‌رسد؛ زیرا دولت‌های پیشین برای تامین این هزینه‌ها ناگزیر به استقراض شده بودند که تا کنون به ازای آن ۵۰۰ میلیارد دلار بهره پرداخت کرده‌اند؛ رقمی که بخشی از هزینه ۲.۲۶ میلیارد دلاری جنگ افغانستان به شمار می‌رود.

محققان دانشگاه براون تخمین می‌زنند که هزینه بهره بدهی جنگی افغانستان برای دولت آمریکا می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶.۵ تریلیون دلار برسد؛ رقمی که سرانه آن به ازای هر شهروند آمریکایی ۲۰ هزار دلار خواهد شد.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا