اقتصاد

گزارش سال ۹۹ فیدیبو منتشر شد: از پرطرفدارترین کتاب‌ها تا محبوب‌ترین نویسندگان

همکاری فیدیبو و دیجی‌کالا در طی سال‌های اخیر به رشد و توسعه این پلتفرم کمک کرده و حالا فیدیبو بیش از ۱۰۰ هزار عنوان را در پلتفرم خود ارائه می‌دهد، همچنین فیدیبو با ۱۱۸۰ ناشر همکاری دارد و هر روز به تعداد ناشرین و عناوین حاضر در این پلتفرم افزوده می‌شود.

عناوین موجود در فیدیبو، تنوع و گستردگی بسیاری از نظر محتوا و موضوع دارند که در گروه‌های پرطرفداری همچون رمان و داستان، روانشانسی و مدیریت، فلسفه و تاریخ، علوم اجتماعی، علم و تکنولوژی، درسی و دانشگاهی، مجلات، پادکست‌ها و غیره دسته‌بندی می‌شوند.

همکاری با ناشران متعدد، تنوع موضوعی و ارائه عناوین پرشمار در فیدیبو، این پلتفرم را به مرجعی برای دریافت نسخه‌های الکترونیک و صوتی کتاب‌ها و مجلات و پادکست‌ها تبدیل کرده، به طوری که در سال ۹۹ و همزمان با شیوع ویروس کرونا، آمار بازدید و اپلیکیشن فیدیبو نسبت به سال ۹۸ رشدی سه و نیم برابری پیدا کرد و با ارائه قابلیت خرید ارزی، هموطنان ما در خارج از کشور هم توانستند عضوی از فیدیبو باشند.

به تازگی گزارش عملکرد سال ۹۹ فیدیبو منتشر شده تا طرفداران این پلتفرم جذاب بتوانند به آمارها، رکوردها، محبوب‌ترین‌ها و برترین‌ها در سال ۹۹ فیدیبو دسترسی داشته باشند. براساس این گزارش، فیدیبو شروعی طوفانی در سال ۹۹ داشت، ابتدای سال گذشته با قرنطینه و شیوع ویروس کرونا همراه بود و در این زمان بسیاری از هموطنان به خواندن کتاب و یا گوشی دادن به کتاب‌های صوتی روی آوردند.

موضوعات پرطرفدار در فصول سال ۹۹

نکته قابل تامل آن است که در فصل بهار سال ۹۹، کتاب‌هایی با موضوع روانشناسی، انگیزشی و توسعه فردی بیشترین اقبال را در فیدیبو داشتند و آغاز سال نو و شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای شده بود تا مردم تمایل بیشتری نسبت به این دست از کتاب‌ها داشته باشند. کتاب‌هایی همچون کلیدر، دایی‌جان ناپلئون و جنایت و مکافات، جزو محبوبترین عناوین فصل بهار ۹۹ فیدیبو بودند.

در فصل تابستان با توجه به داغ شدن بازار بورس و کاهش رونق بسیاری از کسب و کارها، کتاب‌هایی با موضوع سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد و مدیریت مالی محبوبیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کردند اما در آمار کلی همچنان عناوینی با موضوع روان شناسی و توسعه فردی بیشترین طرفدار را داشتند. در تابستان کتاب‌هایی همچون سمفونی مردگان، صفر تا صد سرمایه‌گذاری در بورس و اثر مرکب جزو محبوب‌ترین‌ها بودند.

فصل پاییز زمانی دلنشین برای خواندن رمان‌های داستانی جذاب است، در این فصل توجه مردم به رمان‌ها به ویژه عناوین فارسی بیشتر شد و کتاب‌های داستانی، نمایندگان بیشتری در میان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های فصل فیدیبو داشتند. از کتاب‌های محبوب پاییز فیدیبو می‌توان به هیچ دوستی به جز کوهستان، جزء از کل و ۹۷۶ روز در پس کوچه‌های اروپا اشاره کرد.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو منتشر شد: از پرطرفدارترین کتاب‌ها تا محبوب‌ترین نویسندگان

در زمستان مجددا اقبال به کتب روانشاسی و توسعه فردی افزایش پیدا کرد، هر چند کتاب‌های روانشناسی به ویژه عناوین ترجمه‌ای در طول سال ۹۹ همواره جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیک و صوتی فیدیبو به‌شمار آمده‌اند. کتاب‌هایی همچون ملت عشق، چشم‌هایش و هنرشفاف اندیشیدن، جزو محبوبترین عناوین فصل زمستان ۹۹ فیدیبو بودند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها

در گزارش سال ۹۹ فیدیبو ذکر شده که در طی این سال، کتاب‌های صوتی اثر مرکب با صدای آرمان سلطان‌زاده، هنر شفاف اندیشیدن با صدای عادل فردوسی‌پور، بیشعوری با صدای امیر مهدی ژوله و چهار میثاق با صدای نیما رییسی و دل‌آرا قهرمانی، جزو کتاب‌های صوتی پرفروش سال بودند.

همچنین پادکست‌های بی‌پلاس، چنل‌بی و فردوسی‌خوانی از جمله پادکست‌های محبوب سال به شمار می‌آیند.

پربحث‌ترین کتاب‌ها و نویسندگان

یکی از قابلیت‌های جذاب پلتفرم فیدیبو، امکان ارسال نظر و درج امتیاز برای هر کتاب و عنوان است، این قابلیت باعث شده تا کاربران پس از خواندن یا گوش دادن به عنوان مورد نظر خود، بتوانند نظرشان را صادقانه با دیگران در میان‌ بگذارند و افرادی هم که قصد دارند آن کتاب، رمان، مجله یا پادکست را بخوانند یا گوش دهند، با خواندن نظر دیگران به درک بهتری از کیفیت و موضوع آن عنوان می‌رسند و بهتر می‌توانند عناوین مناسب برای خود را انتخاب کنند. از طرفی پربحث‌ترین عناوین خود نشان‌دهنده محبوبیت و توجه کاربران فیدیبو به آن کتاب، مجله یا پادکست است.

در سال ۹۹ کاربران فیدیبو درباره کتاب‌های رولف دوبلی و بهروز بوچانی بیشترین نظر را داشتند و کتاب جزء از کل نیز پر بحث‌ترین عنوان فیدیبو بود. در بخش نویسندگان خاویر کرمنت، استیو تولتز، ریچارد پل اوانز و جی. کی رولینگ نیز نظرات فراوانی داشتند و کتاب‌های هنر شفاف اندیشیدن، هیچ دوستی در کوهستان، بیشعوری و خوب‌های بد-بدهای خوب پربحث‌ترین کتاب‌ها بودند.

همانطور که گفتیم، کاربران می‌توانند به کتاب‌ها و حتی نویسندگان امتیاز دهند، در سال ۹۹ کاربران فیدیبو به رولف دوبلی نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن و کتاب هنر خوب زندگی کردن، بالاترین امتیاز را دادند، البته ترجمه و صدای عادل فردوسی‌پور برای نسخه‌های الکترونیک و صوتی کتاب‌های دوبلی در شهرت این کتاب‌ها کم تاثیر نبود. خاویر کرمنت، استیو تولتز، بهروز بوچانی و جی. کی رولینگ نیز دیگر نویسندگان با بالاترین امتیاز در فیدیبو بودند.

به نام عادل فردوسی‌پور و تاثیر آن در فروش کتاب‌های رولف دوبلی اشاره کردیم، بد نیست بدانید فردوسی‌پور از افراد تاثیرگذار در محبوبیت برخی کتاب‌های فیدیبو محسوب می‌شود، همچنین موضوعاتی مانند پاندمی کووید ۱۹، بازار بورس، انتخابات آمریکا و همکاری چهره‌های محبوب در خواندن کتاب‌های صوتی، تاثیر بسزایی در محبوبیت عناوین مرتبط با این موضوعات داشت.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو منتشر شد: از پرطرفدارترین کتاب‌ها تا محبوب‌ترین نویسندگان

آمارها و رکوردهای فیدیبو در سال ۹۹

  • در گزارش سال ۹۹ فیدیبو اعلام شده که کاربران این پلتفرم به طور معمول در ساعات ۲۱ تا ۲۴ شب اقدام به خرید کتاب می‌کنند.
  • نسخه‌های صوتی و الکترونیکی کتاب هنرشفاف ‌اندیشیدن با ترجمه و صدای عادل فردوسی‌پور، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ۱۰ روز اول عرضه در فیدیبو بودند، کتاب‌های هیچ دوستی به جز کوهستان و جز از کل نیز تعدادی از دیگر عناوین محبوب در ۱۰ روز اول عرضه طی سال ۹۹ در فیدیبو محسوب می‌شوند.
  • بزرگ‌ترین کتابخانه فیدیبو در سال ۹۹ مربوط به یکی از کاربران است که ۳۴۱۶ عنوان در کتابخانه خود دارد.
  • یکی از کاربران تنها در روز سی‌ام بهمن سال گذشته، ۷ میلیون تومان کتاب خریداری کرد تا رکورد جدیدی در این خصوص ثبت شود.
  • رکورد بیشترین گوش دادن به کتاب صوتی مربوط به ۳۱ فروردین سال ۹۹ است که در آن روز کاربران ۲۷ هزار ساعت به کتاب صوتی گوش دادند.
  • رکورد بیشترین مطالعه نیز به ۱۴ فروردین سال گذشته باز می‌گردد که کاربران در آن روز بیش از ۵۸ هزار ساعت مطالعه داشتند.
  • کاربران فیدیبو طی سال گذشته به طور میانگین ۸ ساعت کتاب مطالعه کردند و ۵ ساعت به کتب صوتی گوش دادند.
  • در سال گذشته ۳۲ درصد عناوین فیدیبو تالیفی و ۶۸ درصد ترجمه‌ای بود.

برای دانلود کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

۲۱۲۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا