بین الملل

گزارش دیپلمات از وضعیت نگران‌کننده افغانستان: درگیری‌ها به مرز دو کشور دیگر کشیده شده است

به گزارش دیپلمات، در ادامه این بی ثباتی چند روز پیش بیش از ۳۰۰ نیروی افغان در پی حملات طالبان به ایالت « بدخشان » به سمت مرزهای تاجیکستان هجوم آورده اند.

این بزرگترین عقب نشینی در یک روز از سوی نیروهای دولت افغانستان در ماه های اخیر بود. پیش تر در روز ۲۲ ژوئن/اول تیر بندر مرزی «‌شیرخان » به دست طالبان افتاده بود که مهم ترین کانون حمل و نقل و تجارت میان کشور تاجیکستان و افغانستان با همسایگان جنوبی یعنی ایران و پاکستان بود. در نتیجه این اقدام، دست کم ۱۳۴ نیروی افغان متشکل از سربازان دولتی و نیروهای محلی به مرز تاجیکستان رفتند. در هر دو مورد دولت تاجیکستان به نیروهای افغان اجازه ورود و ماندن در این کشور را داد.

درگیری ها در مرز ازبکستان و افغانستان به دلیل مرزهای مشترک در مقایسه با تاجیکستان، کمتر است. منطقه مرزی « حیرتان » که کانون نقل و انتقال و تجارت میان افغانستان و ازبکستان به شمار می آید از اهداف بعدی طالبان است. این منطقه تا شعاع ۵ کیلومتری توسط نیروهای دولتی به عنوان منطقه حائل مشخص شده است.

براساس گفته یکی از فرماندهان دولتی صدها نیرو به این منطقه اعزام شده اند تا از این منطقه با ایجاد کمربند امنیتی دفاع کنند.

در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ ژوئن، سربازان افغان دستکم ۳ بار تلاش کردند تا وارد مرزهای ازبکستان شوند که هربار سربازان ازبک از این اقدام ممانعت به عمل آوردند و آنها را به افغانستان بازگرداندند.

بر پایه این گزارش، دولت تاجیکستان با اعلام قبول ۱۰ هزار پناهجوی افغان به این کشور موافقت کرد.

همچنین دولت ازبکستان در تلاش است از از ایجاد بی ثباتی در مرزهای خود جلوگیری کند.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا