اقتصاد

چرا روند تولید سیمان کاهشی شد؟

حسن اله‌یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی درباره مشکلات بازار سیمان، اظهار کرد: تولید سیمان برای اولین بار در چند سال گذشته ماه خرداد کاهشی بوده است و تنها دلیل آن روند قطع برق است. برق کارخانجات تولید سیمان در دفعات مکرر قطع شده و فرایند تولید سیمان را تحت تاثیر قرار داده است. این قطعی برق در چند روز اخیر دائمی بود و این مشکلات را در تولید و کنترل بازار سیمان تشدید کرد. به تازگی این اجازه داده شده تا شیفت ۱۲ شب تا ۸ صبح این کارخانجات فعال شوند.

او ادامه داد: در بسیاری از کارخانجات سیمانی و واحدهای تولید فولاد، این امکان وجود ندارد که با قطع و وصل شدن برق تجهیزات را خاموش و روشن کنند؛ بنا بر این ۸ ساعت اجازه فعالیت، چندان تاثیری بر میزان تولید این محصولات نخواهد داشت. در شرکت‌های فولادی خاموش شدن ناگهانی کوره میلیاردها تومان ضرر برای شرکت به همراه دارد.

اله‌یاری گفت: در دنیا اولویت تخصیص برق با صنعت است، اما متاسفانه مسئولان این حوزه تصمیم به قطع برق واحدهای صنعتی گرفتند. چند ساعت قطع برق برای مصارف خانگی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، اما قطعی برق برای واحدهای صنعتی به معنای توقف تولید، اشتغال و ایجاد اختلال در نظم عرضه و تقاضا خواهد بود. کشور ما ماهانه حداقل ۵ میلیون تن مصرف سیمان دارد؛ امروز با توجه قرار گرفتن در روزهای اوج مصرف این میزان تا ۸ میلیون تن در ماه افزایش پیدا می‌کند اما متاسفانه با توجه به مشکلات ایجاد شده میزان تولید ما به زیر ۳ میلیون تن رسیده است.

چرا روند تولید سیمان کاهشی شد؟

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی تصریح کرد: بر خلاف محصولاتی مثل فولاد، سیمان کالای خاصی است و نمی توانیم آن را دپو کنیم. مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه جامع انبارها، در محصولات فولادی امروز موجودی انبارهای واحدهای تولید و توزیع کشور بالای ۴ میلیون تن است. با توجه به میزان قطعی برق و گاز در زمستان کلینکرهایی که واحدها سیمانی در برای کنترل بازار انباشته بودند هم به پایان رسید

او ادامه داد: متاسفانه سیمان انبار پذیر نیست به سرعت با جذب رطوبت هوا به سنگ تبدیل می‌شود؛ این محصول باید در کمتر از یک ماه به مصرف برسد.کارخانه‌های سیمان بر اساس روال کار می‌کنند و موجودی خود را به روز عرضه می‌کنند. سیمان به روز تولید می‌شود و فرایند عرضه آن به این صورت است که کیسه‌ها مستقیما از تولید به کامیون منتقل می‌شوند.

اله‌یاری گفت: برای کنترل سودجویی در کف بازار به استان‌ها اعلام کردیم و برخورد هم انجام شده و در ۳ ماه اول امسال بیش از ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف به ثبت رسیده است. امروز کالا در بازار نیست؛ شاید افرادی از قبل خریداری و نگهداری کرده باشد اما موجودی بازار کاهش چشمگیری داشته است. همه دستگاه‌ها فعال هستند و برای کنترل بازار تلاش می‌کنند اما نمی‌توان بدون تولید روی قیمت محصولی کنترل کافی داشت. امیدوار هستیم مشکل تامین برق واحدهای تولیدی برطرف شود.
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی این فصل را اوج زمان مصرف سیمان کشور دانست و بیان کرد: بنا بر آنچه که تا به امروز اعلام شده است این وضعیت واحدهای تولیدی حداقل تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت.

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا