اقتصاد

صعود همزمان بازارهای داخلی در سایه اخبار برجامی

مشخص است که همچنان عامل مسلط در تعیین مسیر قیمت‌ها در بازار عدم مشخص نشدن وضعیت مذاکرات برجام است و به نظر می رسد اختلاف جدی بین ایران و آمریکا، موجب شکل‌گیری انتظارات افزایش قیمتی در بازارها شده است. در واقع، خبر اعلامی توقف مذاکرات هسته ای تا زمان نامشخص، بازار دلار را در مسیر صعود و سکه‌بازان را در موقعیت خرید قرار داد.

الگوی رشد سکه و دلار تا حدودی مشابه هم بوده است اما پیش بینی می شود چنانچه اونس طلا جهانی زیر قیمت هزار و ۸۰۰ دلار بماند و موج جدید کرونا در کشور آغاز گردد تقاضا برای سکه کاهش و در نتیجه قیمت آن نیز افت نماید. بازار در هفته گذشته با رشد قابل توجه تقاضا مواجه بود و معامله‌گرانی که تا پیش از انتخابات احتیاط را در دستور کار قرار داده بودند در صدد خرید ارز برآمدند.

از طرف دیگر افزایش میزان تقاضا برای حواله درهم در حوالی محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومان عامل دیگری در افزایش قیمت دلار در هفته اخیر بوده است. اما دور از ذهن است که قیمت دلار تحت تاثیر هیجانات بازار گیرد و تنها در صورت مشخص شدن توافق برجام است که می توان انتظارات بالایی در افت قیمت این ارز را در نظر داشت. همچنین شیوع مجدد کرونا دلتا در سطح جهان و افزایش تعطیلی‌های وابسته به آن، به اونس جهانی طلا اجازه بالا رفتن قیمت را نخواهد داد.
هفته گذشته نیز حال و هوای تالار شیشه‌ای باب دل سرمایه‌گذاران بود و با رشد ۳.۶ درصدی و افزایش ارتفاع حدود ۲درصدی نماگر هم‌وزن برای دومین هفته متوالی شاهد رشد میانگین قیمت بوده است. به همین دلیل سرمایه گذاران بیشترین ورود سرمایه به بازار بورس را در چند ماه اخیر رقم زدند.

در دومین هفته متوالی رشد شاخص کل، ارزش سهام به بیش از ۱۲۵۰ هزار واحد رسید. عمده سرمایه هایی که طی دو هفته اخیر وارد تالار شیشه ای شدند سهام کوچک بود و در حال حاضر با بهبود روند معاملات و کاهش فشار فروش، اندکی از شدت تردیدها کاهش و سهامداران در حال ورود به مجدد به بازار هستند. اما همچنان این بازار می تواند دستخوش سیاست‌های اقتصادی دولت جدید شود چنانچه دولت سیزدهم نیز بخواهد رویکردهای مبتنی بر نرخ‌گذاری و اعمال کنترل دستوری در جریان عرضه کالاها در دستور کار قرار دهد علاوه بر ایجاد رانت و کاهش بازدهی بازار، می توان انتظار داشت بازار سهام به دلیل شکل گیری عدم اطمینان مجدد سرمایه گذاران، با ریزش مواجه شود.

انواع نفت خام هفته گذشته با افت در حدود ۲ دلار در هر بشکه آغاز کردند در طول هفته با رشد سطح تقاضا و بهبود چشم‌انداز اقتصادی در پی گسترش واکسیناسیون، نفت‌خام آمریکا قیمت ۷۴ دلار خود را تثبیت نمود و با ۹ درصد رشد، بیشترین بازدهی در ماه گذشته را به ثبت رساند. نگرانی از گسترش کرونای دلتا در سطح جهان و کاهش سطح ذخایر نفت‌خام آمریکا، قیمت انواع نفت را به دلیل کمبود عرضه در بازار افزایش داد.
قیمت جهانی طلا هفته گذشته را کاهشی آغاز کرد و تقویت ارزش دلار، احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره و تعدیل بسته‌های محرک مالی باعث افت قیمت طلا بوده است. این در حالی است که تا پیش از این معامله‌گران امیدوار به پایین ماندن نرخ بهره و احتمال ادامه فشارهای تورمی ناشی از اختصاص بسته‌های محرک مالی بودند تا اونس قیمت جهانی طلا افزایش یابد.

در صورت مطلوب نبودن آمار اشتغال آمریکا انتظار می‌رود سیاست‌های انبساطی و حمایتی پولی ادامه داشته باشد که این موضوع می‌تواند به رشد تقاضای طلا منجر شود. از طرف دیگر با افزایش شاخص جهانی دلار قیمت فلزات پایه به جز سرب و روی کاهش یافتند. در هر صورت آلومینیوم در پایان این هفته به مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. نیکل همچنان در بالای کانال ۱۸ هزار و ۲۰۰ دلار در نوسان است. با توجه به اینکه رییس جمهور آمریکا خبر از نوسازی زیرساخت‌های کشور را داده است احتمال آنکه قیمت فلزات اساسی با فرض ثابت ماندن سایر عوامل افزایش یابد، بالاست.
رمز ارز بیت‌کوین هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشته و با توقف فعالیت استخراج این ارز دیجیتالی در برخی از کشورها و ممنوعیت فعالیت صرافی های بزرگ در انگلیس و ژاپن قیمت زیر کانال ۳۵ هزار دلار باقی ماند. چند ماهی است که دولت چین با سرکوب بازار ارز دیجیتال بی ثباتی را برای بیت‌کوین رقم زده است که به نظر می رساند با ادامه سیاست‌های پولی انبساطی افت قیمت بیت کوین ادامه دار باشد.
۲۲۳۲۲۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا