استانها

سرپرست توزیع برق مازندران: روند خاموشی‌های طولانی در مازندران کاهش خواهد یافت

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سید کاظم حسینی کارنامی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:، تشدید خاموشی‌ها در روزهای گذشته به سبب افزایش پیک مصرف برق کشور از حدود ۵۰ هزار مگاوات به ۶۶ هزار مگاوات بود که از این میان سهم مازندران چیزی حدود ۲ الی ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات انرژی برق برآورد شده است.
وی با عذزخواهی از مردم مازندران افزود: در روز دوشنبه که قطعی‌های برق در مازندران افزایش یافت، سهمیه برقی که به استان اختصاص داده شد چیزی درحدود ۱۴۵۰ مگاوات بود که ما را در شرکت توزیع با کمبود بیش از ۶۰۰ مگاواتی برق در این روز مواجه کرد.

حسینی با اشاره به طولانی شدن ساعات خاموشی در برخی مناطق استان گفت: در عین حال همواره ما در تابستان با برخی مشکلات در شبکه توزیع مواجه می‌شویم که امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. در روز یکشنبه برخی خرابی‌ها در این شبکه‌ بود که باعث شد در بعضی مناطق استان خاموشی‌ها بیش از ۳ و یا حتی ۴ ساعت به طول بیانجامد.

سرپرست شرکت توزیع برق استان بیان کرد: در مسئله قطعی‌های برق اولویت ما در صنایع بزرگ است و در مرحله آخر به قطع برق مشترکان خانگی می‌رسیم. اما متاسفانه ۷۵ درصد برق مازندران در همین بخش خانگی مصرف می‌شود و بخش صنایع استان چیزی بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ مگاوات مصرف برق دارند. بنابراین در برخی مواقع ما ناچاریم تا بار خاموشی‌ها را در شبکه خانگی پخش کنیم؛ درحالی که استان‌های صنعتی این فرصت را دارند تا کمتر به این بخش فشار بیاورند.

وی افزود: خوشبختانه در یکی دو روز گذشته میزان خاموشی‌ها کمتر شده اما همچنان درصورت افزایش مصرف مشترکان ممکن است که رله‌های ترانس برای جلوگیری از بلاک اوت شدن شبکه به صورت مستقیم و هوشمند از سوی مرکز قطع شوند و ما با خاموشی‌های ناگهانی مواجه شویم. البته با کنترل مصرف توسط مردم عزیزمان تمام این مسائل قابل پیشگیری است.

حسینی کارنامی در خصوص دلایل افزایش خاموشی‌ها در سال جاری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ به چند دلیل مصرف برق افزایش یافت. نخستین دلیل کاهش بارش‌ها است که تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از ۱۲ هزار مگاوات به ۶ هزار مگاوات رساند. دلیل دوم نیز در مدار آمدن پیش از موعد چاه‌های کشاورزی است که با توجه به گرمای هوا و کاهش بارندگی از ابتدای بهار امسال در مدار قرار گرفتند.
او ادامه داد: دلیل دیگر این افزایش مصرف، مسئله رمز ارزها و یا ارزهای دیجیتال است که تا سال گذشته به این شدت رواج نیافته بود. دلیل چهارم و آخر افزایش شدید دما در سال جاری است. طبق محاسبات هر یک درجه افزایش دما برابر است با ۱ هزار مگاوات افزایش در مصرف برق؛ به صورت میانگین تاکنون ما با ۴ درجه افزایش دما در کشور مواجه بودیم که به عبارتی ۴ هزار مگاوات افزایش مصرف را درپی داشته است.

سرپرست شرکت توزیع برق مازندران به قانون جدید ابلاغ شده توسط دولت اشاره کرد و گفت: براساس قانون جدید کارخانه‌های فولاد و سیمان که مصرف برق در آنان بالای ۳ مگاوات است در اولویت قطعی برق قرار می‌گیرند و تنها حق دارند از ۱۰ درصد ظرفیت برق خود استفاده نمایند. از آنجایی که از این دست کارخانه‌ها تنها ۱۵ واحد در مازندران فعالیت می‌کند پس طبیعتا این استان با مشکلات کمتری در حوزه کمبود برق مواجه خواهد شد.

وی میزان مصرف صنایع در مازندران را حدود ۲۰۰ مگاوات، ادارات زیر ۴۰ مگاوات و مراکز آموزشی و تفریحی را زیر ۵ درصد از سرانه مصرف مازندران اعلام کرد.

حسینی همچنین درخصوص فعالیت مزارع رمزارز در مازندران گفت: درحال حاضر حتی مزارع مجوز دار و مجاز رمز ارز به ویژه در ساعات پیک مصرف حق فعالیت ندارند و اگر مشاهده شود برق آنان قطع و مجوزهای‌شان باطل خواهد شد. اما مسئله اصلی واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز است.
او ادامه داد: پایش مکان‌های غیرمجاز کار دشواری نیست اما برخی از این اماکن از ترفندهایی استفاده می‌کنند که کار را برای شناسایی سخت می‌کند. برخی بخشی از برقشان را مستقیما از شبکه می‌گیرند و بعضی هم تمام مصرف خود را به صورت غیرمجاز از شبکه اصلی تامین می‌کنند. یافتن چنین مراکزی کمی سخت‌تر از حالت معمول است.
سرپرست توزیع برق مازندران افزود: البته با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت کارگروهی تشکیل شد تا با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بتوانیم این مراکز را شناسایی و از فعالیت آنان جلوگیری کنیم. تا امروز بیش از ۱۰۸ مرکز و ۳ هزار ماینر شناسایی شده و این روند همچنان با قدرت ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا