اقتصاد

رفتار پوپولیستی در مقابل مشاغل سخت و زیان‌آور داریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اصغر آهنی‌ها در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درخصوص این‌که چرا عده‌ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند؟ اظهار داشت: سازمان تامین‌اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است. در این شرایط متاسفانه دولت بزرگ‌ترین ابربدهکار سازمان تامین‌اجتماعی است و از طرفی، دولت دوره قبل سازمان تامین‌اجتماعی را از شکلی که سه‌جانبه اداره می‌شد، با توجه به سهمی که در آن ریخته می‌شد، یک بعدی و دولتی کردند.

وی افزود: به نظر من باید ساختار تامین‌اجتماعی اصلاح شود. یعنی شرکای اجتماعی باید دخالت در اداره این سازمان داشته باشند. از سوی دیگر، تکلیف بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی روشن شود. از این به بعد دولت همان‌طور که کارفرما و کارگر ماهانه سهم خود را واریز می‌کند، دولت هم واریز کند.به هر حال با تصمیم دولت و سایر نهادها نظیر مجلس اقشار مختلف زیر چتر بیمه‌ای می‌آیند، اما دولت سهمی را برای این افراد پرداخت نمی‌کند.

رفتار پوپولیستی در مقابل مشاغل سخت و زیان‌آور داریم

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح کرد: اصلاح دیگری که باید رخ دهد، این است که آورده افراد در صندوق در ۳۰ سال باید پایه‌ای برای برداشت آنها بعد از بازنشستگی باشد.

آهنی‌ها افزود: در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور پوپولیستی رفتار کردیم. دو نوع مشاغل سخت و زیان‌آور داریم؛ الف و ب. یکی ماهیتا سخت و زیان‌آور است که باید اتفاق بیفتد. اما یک گروه هم ماهیتا سخت و زیان‌آور نیست و به دلیل شرایط جزئی، ۱۰ سال باید پرداختی داشته باشیم. این موضوع باید به شکل دیگری حل شود.

وی عنوان کرد: افراد طی ۳۰ سال یک ضریب و عددی را به صندوق واریز کرده‌اند. این عدد مثلا ۰.۷ حداکثر است. این ۰.۷ باید طی سال‌های بعد از بازنشستگی اجرایی شود. این منطقی و معقول است و افراد متناسب با تورم، قدرت خرید ثابتی پیدا می‌کند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان این‌که ما باید کاری کنیم که افراد در دوران بازنشستگی قدرت خرید یکسانی حداقل داشته باشند، متذکر شد: مشکل ما این است که دولت‌ها پاشنه آشیل صندوق تامین‌اجتماعی شدند.

آهنی‌ها گفت: من کاری به هیچ دولت و گروه سیاسی ندارم، اما در همه طرح‌ها باید وضعیت موجود را ببینیم. اگر ساختارها اصلاح شود، قدرتی را پیدا خواهیم کرد که به بخش بازنشستگی بیشتر کمک کنیم. اگر دولت قبول کند، اصلاحات از بودجه خودش باشد، خیلی خوب است، اما اگر قرار باشد تکالیف به گردن سازمان تامین‌اجتماعی بیفتد، یقینا سازمان تامین‌اجتماعی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

وی در ادامه کلاب‌هاوس عنوان کرد: وظیفه همه ما این است که برای جامعه بازنشستگی بسترهایی را مهیا کنیم که شرایط زندگی بهتری برای آنها رقم بخورد. من فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که با این اصل مخالف باشد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح کرد: از سوی دیگر، افزایش حقوق باید براساس یک‌سری اصول و چارچوب برنامه‌ریزی واقعی باشد. ما برای این‌که بتوانیم یک ساختار پایدار پیدا کنیم، حتما باید اداره سازمان تامین‌اجتماعی با حضور شرکای اجتماعی موثر باشد.

آهنی‌ها متذکر شد: با این وضعیت بدهکاری دولت که ابربدهکار سازمان تامین‌اجتماعی، دولت است، اگر افزایش حقوق‌ها صوررت گیرد، باعث ایجاد بحران اقتصادی در کشور خواهیم شد.

۲۲۳۲۲۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا