بین الملل

ترکیه تکلیف عملیات نظامی در افغانستان را روشن کرد

به گزارش حریت دیلی نیوز، پینار کارا سخنگوی وزارت دفاع ترکیه گفت در حالی که فعالیت های مشاوره‌ای و آموزشی که در قالب ماموریت ناتو و موافقت نامه‌های دوجانبه به مدت ۲۰ سال انجام شده است، خاتمه می یابد، مذاکرات ترکیه با مقامات دیگر کشورها و افغانستان در مورد ادامه ماموریت برای اداره فرودگاه کابل ادامه دارد.

وی افزود: در صورتی که شرایط لازم در این زمینه فراهم شود، ترکیه به انجام مأموریت ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه تاکید کرد، در صورت تداوم ماموریت، نیروهای مسلح ترکیه ماموریت رزمی در افغانستان نخواهند داشت و آنها به هیچ ماموریت عملیاتی غیر از دفاع از خود مشغول نخواهند شد.

ترکیه در ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، پیشنهاد کرد که امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، برعهده بگیرد.

مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این پیشنهاد نخستین بار در نشست ماه مه ناتو، مطرح شده که واشنگتن و متحدانش در آن با بیرون بردن نیروهایشان از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) پس از ناکامی تلاش ۲۰ ساله برای شکست نیروهای طالبان، موافقت کرده‌اند.

گروه طالبان نیز با حضور ترکیه در فرودگاه کابل بشدت مخالفت کرده و به ترکیه هشدار داد که آنها عضو ناتو هستند و باید مطابق با توافقنامه با آمریکا از افغانستان خارج شوند.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با افزایش حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

گروه طالبان در زمان حاضر تقریبا همه مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل دارد و چندی پیش صدها نفر از نیروهای افغانستانی به تاجیکستان گریختند.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا