جامعه

تا دو هفته آینده شاهد تاخت و تاز کرونا در کشور هستیم

سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم امروز در گزارشی از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان برای تزریق روزانه ۵ هزار دُز واکسن کووید۱۹ خبر داد.

وی با اشاره به رتبه بیست و چهارم قم در بین استان های کشور و در موضوع شیوع کرونا تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شهر و منطقه آبی کرونایی در کشور وجود ندارد و روند صعودی ابتلا و بستری این بیماری ادامه دارد.

محبی افزود: بر این اساس و در دو هفته آینده شاهد تاخت و تاز این ویروس در کشور بویژه در شهرهای قرمز کرونایی خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین درباره آخرین آمار نمونه گیری های کرونایی در استان گفت: آخرین آمار نشان می دهد بیش از ده هزار نمونه گیری هفتگی در استان انجام شده که از این تعداد، حدود یک هزار و ۹۰۰ نمونه مثبت بوده است.

وی با بیان این که ۸۰ درصد این نمونه گیری ها در مراکز سرپایی بهداشت انجام می شود افزود: متأسفانه برخی افراد در فضای مجازی نسبت به واقعی بودن افزایش بیماران کرونایی تردید می کنند، در حالی که آمار واقعی چنین می گوید که با افزایش ۵۰ درصدی نمونه گیری های کرونایی، شناسایی بیماران جدید بیش از ۵۶ درصد افزایش داشته است.

محبی در عین حال ادامه داد: تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان این است که با همکاری همکاران آزمایشگاه ها، نتیجه نمونه گیری ها در ۲۴ ساعت مشخص و اعلام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سپس به آمار واکسیناسیون انجام شده در قم توجه داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۷۲ هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق شده که از این تعداد، بیش از ۴۵ هزار دُز به عنوان نوبت نخست و بیش از ۲۷ هزار دُز به عنوان نوبت دوم واکسن کووید۱۹ تزریق شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر و به طور متوسط روزانه، یک هزار و ۲۰۰ دُز واکسن در قم تزریق می‌شود اظهار کرد: آمادگی برای تزریق ۵ هزار دُز واکسن کرونا به صورت روزانه وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین از مسئولان ارشد خواست تا با تفویض اختیارات بیشتر در امر واکسیناسیون به دانشگاه علوم پزشکی استان، امکان اولویت بندی بر اساس شرایط خاص استان را فراهم کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین اضافه کرد: خوشبختانه دو مرکز مصلا و مجتمع امام خمینی (ره) قم جزو مراکز فاخر تجمیعی واکسیناسیون در سراسر کشور شناخته شده اند.

وی با انتقاد از برگزاری بدون مجوّز برخی برنامه های تجمعی در قم تأکید کرد: متأسفانه برخی از این برنامه ها حتی امکان نصب بنر و تبلیغ در سطح شهر را نیز پیدا می کنند و صدا و سیمای مرکز استان نیز آن ها را پوشش می دهد.

محبی با اشاره به اینکه هیچ گونه استعلامی درباره برگزاری این گونه برنامه ها از دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان نمی شود یادآور شد: یکی از چالش های این روزها، برگزاری مراسم‌های متراکم در برخی مساجد استان است، البته اداره کل تبلیغات اسلامی استان تلاش های قابل تقدیری برای برگزاری برنامه ها بر اساس شیوه نامه های بهداشتی داشته، اما باید اذعان کرد که اتفاق لازم در این باره نمی افتد و برخی مسئولان هم از اساس برگزاری این گونه برنامه ها را مُنکر می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: در مبارزه با کرونا، مهم آن است که هر نهاد و دستگاه، وظایف خود را بشناسد و آن را انجام دهد، بویژه آن که استان قم در مدیریت موج‌های قبلی این بیماری، موفقیت های خوبی را تجربه کرده و از این رو امید می رود که این توفیق ها ادامه داشته باشد.

۲۳۵۲۳۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا