استانها

آموزه‌های دینی سرشار از نسخه‌های تربیتی برای جوانان است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در دیدار دکتر محمد گلفشان رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه در نگاه دینی بین جوان و جوانمرد تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، اظهارکرد: جوانی دورانی است که همه انسان‌ها به خاطر گذران عمر به آن می‌رسند اما جوانمردی شاخصه‌هایی دارد که رسیدن به آن نیازمند تلاش و رعایت برخی اصول است.

او ادامه داد: جوانی به تنهایی برای انسان ارزش محسوب نمی‌شود چرا که انسان چه بخواهد و چه نخواهد روزی به دوران جوانی و روزی دیگر به دوران پیری می‌رسد اما رسیدن به جایگاه جوانمردی ارزش بسیار زیادی محسوب می‌شود و رسیدن به آن فراتر از محدودیت‌های سنی و جنسی است.

امام جمعه قزوین افزود: حضرت ابراهیم(ع) که حامی حریت و آزادگی و دلسوزی برای مردم بود، از جوانمردان محسوب می‌شود چرا که حریت و آزادگی و حمایت از مردم از شاخصه‌های جوانمردی به شمار می‌آید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: در بین بانوان آسیه و حضرت زینب(س) از جوانمردان بودند و حبیب بن مظاهر که در سن پیری از یاران امام حسین(ع) بود نیز از جوانمردان روزگار است و این ها نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهد جوانمردی به جنسیت و سن و سال مرتبط نیست.

او با بیان اینکه در جوانمردی ایمان، حریت و استقلال مطرح است، گفت: گاهی نگاه به جوانان ابزاری می‌شود در حالی که قرآن برای جوان ارزش بسیار زیادی قائل است و نگاه‌های ابزاری به این قشر تاثیرگذار، قابل پذیرش نیست.

عابدینی خاطرنشان کرد: قرآن برای زن و جوان اصالت ویژه‌ای قائل است و برای مادر جایگاهی را تعریف و ترسیم کرده است که بوسیدن پای مادر برای فرزندان امتیاز محسوب می‌شود.

امام جمعه قزوین افزود: در دوران صدر اسلام زمانی که مردان دختران خود را زنده به گور می‌کردند و ارزش و اصالتی برای دختر قائل نبودند، پیامبر اسلام(ص) دست دختر خود را بوسید و این فرهنگ کم کم کنار گذاشته شد اما امروز با این غنای دینی و فرهنگی برخی تلاش می‌کنند که الگوهای غربی را در حوزه بانوان به کار بگیرند که خود تحقیری بزرگ است!

عابدینی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) تشریح کرد: حضرت می‌فرمایند اگر کسی کرامتش حفظ شود، اصالتش حفظ خواهد شد چرا که زیرساخت‌های اخلاقی او تقویت شده است و تحت تاثیر آموزه‌های نامناسب قرار نمی‌گیرند و کرامت حاصل عبادت و تقوا است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: باید ببینیم امروز در زمین چه کسی بازی می‌کنیم؟! آیا آموزه‌های دینی و الهی را که ریشه در فطرت انسان دارد محور تربیت و آموزش جوانان قرار می‌دهیم و یا سراغ الگوهای غربی می‌رویم؟! چشم دوختن به نسخه‌های غربی رویکردی خودتحقیری است و نباید در تربیت جوانان به آنها روی بیاوریم چرا که اسلام سرشار از آموزه‌های تربیتی برای جوانان است.

محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور نیز در این دیدار بیان کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های جمعیت هلال احمر، توجه به حوزه جوانان و فعالیت‌های بشردوستانه است.

گلفشان تصریح کرد: از شاخص‌های مهمی که جمعیت‌های ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد، جوانان است و شالوده فعالیت‌های ما بر این حوزه قرار دارد و تاکنون قدم‌های خوبی برای تقویت این عرصه مهم و تحقق گام دوم انقلاب با محور جوانان برداشته شده است.

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا