سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران

1 دقیقه پیش
ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

5 دقیقه پیش
واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

6 دقیقه پیش
ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

6 دقیقه پیش
ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

7 دقیقه پیش
مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

7 دقیقه پیش
قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

8 دقیقه پیش
ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

8 دقیقه پیش
نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

9 دقیقه پیش
روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

11 دقیقه پیش

Home » پدربزرگ جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

پدربزرگ جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

زمان انتشار: 3 دسامبر 2025 ساعت 12:15

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2895141

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پدربزرگ جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

پدربزرگ جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

به گزارش سیلاد،  هدف پروژه «X‑44 MANTA»، طراحی یک جنگنده بدون دم و با بال دلتا بود که تمام کنترل پرواز آن از طریق موتور و نازل‌های با بردار سه‌بعدی انجام می‌شد. این ایده، تحولی اساسی در مهندسی هواپیماهای جنگنده محسوب می‌شد و هنوز هم می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای آینده هوایی آمریکا ارائه دهد.

بر اساس گزارش «نشنال‌سکیوریتی»، X‑44 با حذف سطوح متحرک افقی و عمودی کلاسیک، می‌توانست به میزان قابل توجهی پنهانکاری راداری خود را افزایش دهد. کاهش سطوح متحرک، علاوه بر کم کردن زاویه‌های بازتاب رادار، امکان طراحی بدنه‌ای با حجم داخلی بیشتر برای سوخت و تسلیحات را فراهم می‌کرد. این طراحی همچنین نوید برد بیشتر و مداومت عملیاتی بالاتر را می‌داد و می‌توانست مأموریت‌های طولانی بدون نیاز به سوختگیری هوایی انجام دهد. از سوی دیگر، استفاده از نازل‌های بردار سه‌بعدی به همراه نرم‌افزارهای پیشرفته، امکان مانورپذیری بالا حتی در زاویه‌های حمله بزرگ را می‌داد که برای جنگنده‌های معمولی بسیار دشوار است.

با وجود مزایای فنی چشمگیر، X‑44 هرگز وارد فاز تولید نشد. یکی از دلایل اصلی، ریسک تکنیکی بسیار بالا بود. اتکا به نازل‌های موتور برای کنترل کامل پرواز بدون هیچ سطح متحرک، نیازمند نرم‌افزار و سخت‌افزار فوق پیشرفته بود که در آن زمان تولید آن عملیاتی و اقتصادی نبود. همچنین محدودیت‌های بودجه و اولویت‌های دیگر، از جمله ادامه توسعه F‑22 Raptor و تمرکز بر هواپیماهای چندمنظوره و ارزان‌تر، باعث شد این پروژه رادیکال کنار گذاشته شود.

پدر جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

علاوه بر این، نبود ضرورت فوری عملیاتی و هزینه‌های سنگین تست و تضمین ایمنی پرواز، موانع دیگری بودند که مانع از تحقق X‑44 شدند. با وجود این، این پروژه تأثیرات خود را بر طراحی‌های مفهومی جنگنده‌های آینده گذاشته است. ایده‌های X‑44 از جمله ترکیب بدنه یکپارچه، بال دلتا، نرم‌افزار پیشرفته و کنترل موتور محور در بسیاری از طرح‌های نسل ششم و بدون سرنشین امروز دیده می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین درس‌های X‑44 این است که نوآوری در طراحی هواپیما همیشه با ریسک و محدودیت‌های عملیاتی همراه است. اتکای کامل به فناوری‌های نوین ممکن است قابلیت عملیاتی را تحت تأثیر قرار دهد، اما در عین حال مسیر توسعه نسل‌های آینده را هموار می‌کند. پروژه‌های مفهومی مانند X‑44، حتی اگر هرگز ساخته نشوند، به مهندسان و تصمیم‌گیرندگان می‌آموزند که چگونه تعادل بین فناوری پیشرفته، هزینه، ایمنی و نیازهای عملیاتی برقرار شود.

در نهایت، X‑44 MANTA یادآور این است که ایده‌های بزرگ و جسورانه همیشه قبل از عملی شدن، در سایه محدودیت‌ها و ریسک‌ها باقی می‌مانند، اما مسیر را برای نسل‌های بعدی جنگنده‌ها هموار می‌کنند. حتی اگر این پروژه هیچ‌گاه وارد آسمان نشد، مفاهیم آن همچنان در ذهن طراحان و پژوهشگران هوافضا زنده است و می‌تواند الهام‌بخش نسل آینده هواپیماهای جنگنده و بدون سرنشین باشد.

پدر جنگنده‌های نسل ششم / «X‑44 MANTA» چیست؟

۵۸۵۸

برچسب ها
جنگنده
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • سهام ایرباس سقوط کرد / پاشنه آشیل «A320»
    سهام ایرباس سقوط کرد / پاشنه آشیل «A320» 1 دقیقه پیش
  • با کمتر از ۳ میلیارد تومان، خارج از ایران چه خودروهایی می‌توان خرید؟
    با کمتر از ۳ میلیارد تومان، خارج از ایران چه خودروهایی می‌توان خرید؟ 6 دقیقه پیش
  • خداحافظی با اینترنت زمینی؟ /گوگل و ایلان ماسک به فضا اسباب‌کشی می‌کنند!
    خداحافظی با اینترنت زمینی؟ /گوگل و ایلان ماسک به فضا اسباب‌کشی می‌کنند! 7 دقیقه پیش
  • سقوط ۲۰ تُن فلز؛ سکوی انسانی روسیه نابود شد
    سقوط ۲۰ تُن فلز؛ سکوی انسانی روسیه نابود شد 7 دقیقه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 9024
  • اقتصاد 7580
  • بازار مالی 1652
  • بین الملل 14012
  • تبلیغات 29
  • جامعه 8856
  • دانش 6375
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7176
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1110
  • ورزش 20997

جدیدترین مقالات

  • برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند 4 ساعت پیش
  • تذکاریه‌ای بر مصاحبه مطبوعاتی رییس سازمان ثبت؛ درخصوص رسمیت قراردادهای یکسان امضاشده توسط متعاملین
    تذکاریه‌ای بر مصاحبه مطبوعاتی رییس سازمان ثبت؛ درخصوص رسمیت قراردادهای یکسان امضاشده توسط متعاملین 4 ساعت پیش
  • اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران 4 ساعت پیش
  • سهام ایرباس سقوط کرد / پاشنه آشیل «A320»
    سهام ایرباس سقوط کرد / پاشنه آشیل «A320» 4 ساعت پیش
  • پاسخ معاون خاتمی به ادعای رهبری‌فرد؛ نه دلیل سیاسی وجود داشت و نه منطق ورزشی!
    پاسخ معاون خاتمی به ادعای رهبری‌فرد؛ نه دلیل سیاسی وجود داشت و نه منطق ورزشی! 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور